Vill vi upprätthålla må bra-balans i tillvaron är det ett arbete vi får ägna oss åt hela tiden

God morgon alla ni fantastiska människor!

Här hos mig bjuder den här måndagen på en härlig morgon. Solen skiner och jag inledde dagen med en morgonpromenad. Det var evigheter sedan jag gjorde det, men idag var det underbart skönt. Jag tog en sådan skön kvällspromenad igår kväll och fick sannerligen mersmak. Därför ställdes klockan något tidigare i morse och jag är stolt över att jag tog mig iväg. Jag har, som tidigare sagt, varit så väldigt trött under en tid. Därför tänkte jag att det är dags att vända blad och motverka tröttheten med att ge mig mer frisk luft. Att kliva upp på morgonen och röra på mig är något jag tycker om, men det har på sista tiden blivit ofantligt bortprioriterat för att orka med den arbetsbörda mitt jobb kräver. Att jag inte har energi till morgonträning just nu, eller att jag rentav har börjat gilla träning på eftermiddag och kväll, innebär inte att jag inte kan ge mig frisk luft och rörelseglädje i form av promenader på morgonkvisten. Det är ett ganska kravlöst sätt att röra på sig och det ger en bra start på dagen.

Förr gick jag ofta promenader för att jag levde efter myten att förbränningen är som bäst på morgonen innan frukost, men numera gör jag det för det lustfyllda i att röra på kroppen och för att det får mig att gå bra. Passande nog idag på Hälsa på dina villkor med Vevve och snyggingarna från Fitnesspodden där de idag avverkade myter om träning och hälsa där de bland annat tog upp morgonpromenadsfenomenet. Det var ett mycket intressant avsnitt och har ni inte redan lyssnat så gör det!

20140609-081827-29907233.jpg20140609-081827-29907763.jpg

Annars då? Jo men nu har jag tagit klivet ur den där märkliga bubblan har befunnit mig i ett tag. På riktigt. Det har varit utdragen PMS och utebliven mens och sedan mycket mens och jobbstress och magont och sockersug och sluta snusa och tycka synd om mig själv-känslor och så gnäll på det. Typ. Att backa bandet, sätta ner foten och verkligen reflektera över sin situation är viktigt. Jag insåg ju ganska snabbt att jag lite smått hade börjat fylla dagarna med för mycket saker, med för mycket tankar och med för mycket press på mig själv. Det handlar enbart om dagar. Dagar. Hela maj månad har jag fokuserat på att ta en sak i taget, en dag i taget. Jag har tränat mindre de veckor jag upplevde att jag behövde det och jag jobbade på effektivt men inte så att jag dränerade mig själv. Jag sov mycket. Jag åt bra. Jag höll någon form av balans mitt i den värsta stormen. Prisa Gud. Så, under några dagar tappade jag fotfästet och gjorde allt tvärtom. Var det farligt? Nej. Inte det minsta.

Jag är ytterst medveten om hur jag fungerar. Jag vet varför jag gör som jag gör. Det tar tid att skapa nya beteendemönster. Det tar tid att bryta gamla rutiner. Hjärnan älskar det som är invant. Hjärnan älskar det den känner igen. Därför faller det sig mycket naturligt för mig att bli lite gnällig, lite destruktiv och få cravings efter sött när jag åker berg- och dalbana inombords och upplever att jag är stressad eller ledsen. Under ett par dagar gav jag inte kroppen det bästa bränslet, jag lade vikt vid saker som egentligen är meningslöst i mitt liv och hade vad vi kan kalla för fel mental inställning. Vips uppenbarade sig vad vi kan kalla för hjärnspöken och mörker. Slutsatsen en kan dra är att det är och alltid kommer att vara viktigt att ideligen ge sig själv kärlek, att ge kroppen rätt bränsle och att fokuserat välja vad en lägger energi på och inte. Att jobba med sig själv är en never ending story. Jag har sagt det förr och jag säger det igen: självkänsla, den mentala biten och kärlek till sig själv är något vi behöver ägna oss åt for life. Det finns ingen kortsiktighet i det arbetet. Inga quick fixes eller snabba resultat. Vill vi upprätthålla må bra-balans i tillvaron är det ett arbete vi får ägna oss åt hela tiden.

Några jobbiga dagar är nu förbi. Det har inte varit farligt för mig att ta mig igenom dessa dagar. Det har snarare gjort mig starkare och öppnat mina ögon för nya erfarenheter och perspektiv. Jag har lärt ännu mer om mig själv. Jag vänder blad. Jag är ödmjuk inför att jag vet hur det känns att vara lite svajig i sinnet. precis som att jag vet hur det känns att ha flow. För att växa som människor behöver vi både ljus och mörker. Vi behöver både flyt och motstånd. Nu säger jag hejdå negativa tankar, hejdå lägga energi på fel saker. Hejdå sockercravings. Hejdå dåligt samvete. Hejdå hejdå. Jag vänder blad och tänker skaffa mig en riktigt schysst vecka.

Kommentera

