Skoskavet från helvetet

Jag är gråtfärdig. Jag har på riktigt så ont att jag knappt kan hålla tårarna borta. Häromdagen fick jag en blåsa på foten. Troligen på grund av värme i skorna. En får ju sådana där blåsor på fötterna då och då när en springer. Det brukar sällan innebära någon större fara de där blåsorna. De må ge lite obehag men värre än så blir det sällan.

Jag brukar faktiskt ta hål på mina blåsor. Ibland låter jag dem vara, men för det mesta tar jag hål på dem. Det fick jag veta idag att en helst ska undvika. Ja, tänker en lite längre bildas givetvis ett växthus för bakterier om en gör ett hål i blåsan. Så långt har jag aldrig tänkt. Kvinnan på Apoteket försökte hjälpa mig på alla tänkbara sätt när jag stapplade in där i eftermiddags men konstaterade att det inte såg något vidare ut. Och det är faktiskt sant. Det ser inget vidare ut och imorgon måste jag ringa läkaren. I skrivande stund är foten helt svullen och blåsan är fylld med diverse vidriga vätskor.

Som den dramatiska person jag är har jag redan fantiserat upp allt hemskt som ska min lilla tass. Mest troligt är det inte särskilt farligt, men ni vet hur en blir när en har ont någonstans.Jag tycker så klart ofantligt synd om mig själv. Inte enbart för att jag har förbaskat ont utan också för att jag inser att jag inte kommer att kunna röra på mig på ett par dagar. En infekterad fot, det tycker jag inte är det minsta roligt jag.

Vill ni hjälpa en kvinna i nöd? Har ni några bra husmorsknep eller doktorsråd att ta till när en har fått skavsår och blåsor på fötterna? Vad funkar? Vad funkar inte?

4 thoughts on “Skoskavet från helvetet

  1. Vattentvätt ett par gånger om dagen (torka torrt!). Försök få foten i högläge (räcker med en fotpall), svullnaden förvärrar smärtan.

    Låter som du behöver en kur med heracillin så du åker till doktorn imorrn!

  2. Hoppas farbror doktor kan hjälpa dig!
    Jag har också fått skoskav i mina löpardojor. Vätskeblåsor på BÅDA fötterna, och såklart tycker jag jättesynd om mig själv som får gå i flipflops fram tills de läker. De där compeedplåstrerna hjälper nada!
    Hoppas som sagt du får styr på din stackars fot så du kan ge dig ut o springa snart igen 🙂
    Ha en bra onsdag, Kram.

    • Jag brukar också ta hål på blåsor och klippa bort den lösa huden och sätta på Compeed. Det är säkert inte det bästa att göra ur någon aspekt 😉 Men jag tycker det brukar funka bra! Compeed lindrar så det inte gör så ont, sätter man Compeed utanpå en hel blåsa händer ingenting tycker jag. Men plåstret verkar reagera med det öppna såret och då blir det liksom en kudde som både stötdämpar och läker. Men har såklart börjat fundera lite på vad Compeed egentligen innehåller osv yada yada, men ibland orkar jag inte vara så himla naturlig utan vill bara ha en metod som hjälper 🙂 Låter ju dock som det är värre ställt med din fot än en vanlig blåsa, aaaaj!! Ta hand om dig, hoppas det snart blir bättre! ♥

Kommentera

