Veckans inspirationskälla: Peter

Äntligen dags för ännu ett inspirerande inslag i motivationsserien Människor som inspirerar. Den här veckan är jag otroligt glad och stolt över att presentera Peter Munteanu som veckans inspirationskälla. Peter är grundare till fantastiska Yogobe och en person jag inspireras av oerhört mycket. Det finns en otrolig närvaro och ett djup, som enbart kan skapas av livserfarenheter, i Peters karaktär. Samtidigt finns det otroligt mycket engagemang, passion och drivkraft som Peter lyckas hålla vid liv. Jag funderar ju ofta på det här att vara den som har kontroll över tillvaron. För mig är det viktigt att visualisera och tillämpa idén om att det är jag som sitter på svaren. Peter är imponerande bra på det: att ha balans mellan mind, body and soul – för han vet vad utbrändhet och upplevelsen av brist på tid och tillräcklighet innebär och vad det gör med kropp och själ. Vi har alla mycket att lära av människor som Peter, och jag hoppas att ni finner Peters inlägg lika inspirerande som jag gör. Läs, ta in och öppna dig för det han skriver om i näst sista inlägget av den här vårens inlägg i Människor som inspirerar.

peter-4608

Lever du ditt bästa liv? Hur vet man vad man vill och vem man är? Vem har svaren, vem kan skapa en röd tråd av alla tankar, känslor och funderingar som vi har inom oss och hur byter man känslor av otillräcklighet i dagens hektiska Instagram-samhälle mot harmoni, närvaro och insiktsfull balans i sin tillvaro?

Vi växer. Med tid, erfarenhet och upplevelser bjuder våra liv oss på en resa. Vad jag vill och vem jag är ändras hela tiden. Förväntningarna som vi upplever från samhället och de vi ställer på oss själva kommer följa oss på denna resa. I min mening finns det alltså ingen quick-fix för att “bota” en känsla av vilsenhet eller otillräcklighet idag. Vi behöver finna varaktiga verktyg för att hantera våra liv. Mitt verktyg för detta är det klassiska kvart-samtalet och det börjar med att jag ger mig själv utrymme i vardagen där jag är med mig själv. En stund där jag fyller på, reflekterar, iakttar, får fokus och med klarhet kan se hur någon eller något påverkar mig, hur jag känner och hur jag vill känna. Vare sig det är i relation till fysisk smärta, mental obalans eller själslig vilsenhet.

Hur kan man göra detta i praktiken?

  • Vissa tycker om att träna eller gå ut och springa. När man kommer in i andra andningen så är det rent meditativt. När man befinner sig i spåret ser man på sitt liv med sådan oerhörd klarhet. Right? Andra rider, golfer, går långa skogspromenader eller tycker om att måla. Stunder för reflektion helt enkelt. – Ansträngning och aktivitet ger utrymme.
  • Avslappning är motvikten till ansträngning. Genom att växla mellan AV och PÅ-knappen blir vi mer hållbara. När stängde du av PÅ-läget senast? Vi kan vila oss till bättre hälsa och mer balans. Avslappning ger kraft och energi.
  • Med rätt tekniker kan du med hjälp av din andning få ökad syresättning i blodet och ge stöd åt ditt nervsystem. Genom att andas med näsan och ta långa djupa andetag kan vi hantera stress. Andning ger fokus. Fokus ger insikter.
  • När du har givit dig själv utrymme, fyllt på med kraft och känner att du har fokus kan du med rätt meditationstekniker förändra ditt medvetande och få klarhet i tanke och sinne. En fördjupad reflektion där vi kan skapa en intention för våra liv och motiverar oss att göra hållbara val i vår tillvaro. Meditation för mig är längden mellan där tanke ett slutar och tanke två börjar och min strävan att stanna upp och låta det ske dagligen under min kvart är min reality-check och det som ser till att jag förhoppningsvis kan leva ett liv i mer balans än obalans. – Rent praktiskt handlar det om att sitta i stillhet och fokusera på sin in- och utandning och när tankarna kommer till oss likt moln på himlen, bara låta dem finnas där och åter fokusera på andningen. Till slut kommer molnen stanna upp och eventuellt lämna din himmel. Det är DÅ du förlänger avståndet mellan tankarna. Det är då du får till det där optimala utrymmet, fyller på och får riktning för din resa genom livet.

Alla dessa fyra sätt kan man använda för att ge sig själv en reality-check. Att ge sig själv det ena eller det andra är kraftfullt, läkande och kan hålla oss på rätt köl i livet men det är när man kombinerar dem som det sker stora saker har jag märkt. Jag springer inte. Måleri eller hästridning är heller inte min grej. Jag utövar yoga. Det visar sig att på bara en kvart varje dag kan jag genom yoga ge mig själv alla dessa fyra delar. Ansträngning, andning, avslappning och meditation är nämligen yogans ingredienser. Genom att skapa utrymme i min vardag och ta mitt kvart-samtal med mig själv på mattan arbetar jag ständigt med att vara sann mot mig själv, inifrån och ut. Jag sår ständigt frön av närvaro och balans inom mig och låter dem växa utåt. Det alltså jag som har svaren. Det är jag som bestämmer om jag vill ha filter på min tillvaro och hur jag vill leva mitt liv i relation till mig själv och andra. Finn det som ger dig utrymme, lugn, kraft, energi, fokus och vägleder dig mot att landa i insikter så att du kan leva ditt bästa liv.

Yoga är inte bara något man tränar utan en livsstil. Ett förhållningssätt där mind-body-soul balans står i fokus. Om du vill få vägledning på mattan för att utöva yoga eller i vardagen för att vara yoga vill jag varmt rekommendera facebookgruppen #BEYOGA365, en gemenskap av likasinnade personer som har en ambition och intention att leva hållbara liv med och genom yoga. Jag är grundare till Yogobe.com som genom BEYOGA365, ett bibliotek av streaming-videos, tips, råd, rekommendationer och guidning kan inspirera och vägleda dig genom en hektisk vardag med just yoga. Om du vill så ett frö inom dig och få till det där kvartsamtalet med dig själv genom yoga i en hektisk vardag hoppas jag att du vill låta oss vara en del av din resa. Med oss kan du yoga var du vill, när du vill, hur mycket du vill!

Veckans inspirationskälla, Yogobe

Ett av Peters försöka att vara rolig. Glädje och allvar, det finns både och i Peters karaktär. Att vara sprallig, kunna leva ut glädjen i livet och sprida kärlek är fina egenskaper. Och på riktigt; den här bilden är så himla rolig!

 

 

 

 

One thought on “Veckans inspirationskälla: Peter

  1. Peter är helt underbar. Min inspiration för livet. Gått och går igenom mycket än men med chansen att använda yoga hemma har mycket sakta men säkert utvecklats till det bättre. Tack för ännu mer från dig Peter. Och för pepp du ger som går rakt in i hjärtat ❤️

Kommentera

