Du duger. Precis som du är kompis!

God morgon Crazy Thursday!

I morgon vankas det studentfirande och om en vecka arbetar jag min sista dag innan sommarlov och semester. På ett sätt känns det helt otroligt att läsåret snart är slut. Det har gått ofantligt fort. Det har varit det roligaste, mest utmanande och utvecklande läsåret någonsin för min del. Jag vet att jag har gjort ett bättre jobb det här året – att jag har utvecklats och blivit mer professionell. Samtidigt har jag haft roligt på jobbet. Jag har skrattat tillsammans med kollegor och elever. Jag har bjudit på mig själv och jag tror att jag har fått med fler elever på tåget. Jag har gjort utvärderingar i nästan alla mina klasser och jag har fått ofantligt fin respons. Bättre bekräftelse än så kan jag inte få. Jag är pepp på nästa läsår och att få utvecklas ännu mer. Att jag går på semester om en vecka innebär också att det enbart är dryga tre veckor innan jag ska ta mig igenom utbildning och examination som personlig tränare och kostrådgivare. Det känns ju väldans spännande det där. Och stort.

Den här sista månaden har sannerligen rubbat min livsrytm en del och jag sticker inte under stol med att jag känner mig lite svajig och obalanserad. Jag har fått träna på att vara förlåtande mot mig själv på många sätt. Att inte vara för hård mot mig själv och kräva för mycket när tiden inte räcker till. Vissa dagar har det varit svårt. Något inom mig vill gärna försöka vara fullkomlig och ett hundra procent på livets alla områden på en och samma gång. Därför har jag fått träna och träna på att sänka kraven och vara nöjd med min insats många gånger. Det fina är att jag blir bättre. Allt oftare kan jag landa i att det jag gör är tillräckligt och att jag gör vad jag kan. Vissa dagar känns det lite jobbigt att rutiner och metoder en har arbetat hårt för så väldigt enkelt kan rubbas. Det tar tid att bygga upp något, men det tar inga tider att riva ner. Ändå upplever jag att den här sista, intensiva, månaden har varit nyttig för mig. Att jag har lärt mig mycket om mig själv. Och framför allt: på lördag firar jag fyra veckor som fullständigt snusfri. Bara det är en vinst i sig.

Att snusa har varit det sista av mina beroenden jag velat göra mig av med. Ni som följer den här bloggen vet att jag klassar mig själv som riktigt sockerjunkie och att den känslighet för socker som jag har verkligen har ställt till det för mig genom livet. Jag kan idag hantera det bättre, men jag märker snabbt hur sockerhjärnan går igång när jag känner mig lite för obalanserad och stressad. Därför känner jag mig glad och stolt och nöjd över att jag (snart) har klarat fyra veckor som snusfri utan att ta till andra belöningsmedel och stimuli som ska ge min hjärna den där sköna, belönande kicken. Heja mig!

Mina elever kommer att få med sig pepp-kuvert med positiva ord idag. Tidigare under året fick de skriva positiva egenskaper om varandra. Dessa har jag samlat in och kommer att dela ut till dem idag. Tanken är att de kan använda dessa peppande ord om sig själv när de har det lite kämpigt, när de cyklar i motvind eller bara behöver lite positiv energi. Att läsa positiva saker om sig själv kan innebära att man hittar motivationen till att ändra riktning, att göra det en behöver göra. Att tycka lite mer om sig själv. Min mentorskollega och jag har arbetat med ett målsättningsarbete som vi kallat för Du äger under året och detta peppande kuvert kan ses som avslutningen på arbetet. Arbetet har inte enbart syftat till att göra eleverna mer målinriktade och fokuserade utan också att stärka deras självkänsla. Vi har pratat mycket om att duga, att räcka till, att vara nöjd med sin egen insats. Att visa vad en går för, för sin egen skull. Att påminna sig själv om att ens potential är ovärderlig och sin egen. Därför känns det väldigt rätt att avsluta detta arbeta och säga hejdå till dessa unga vuxna med Du duger. Och jag påminner inte bara mina elever och mig själv om ovanstående utan också dig. Gör ditt bästa för din egen skull. Inte för att duga för andra människor. Du duger. Precis som du är kompis!

20140612-091336-33216887.jpg

2 thoughts on “Du duger. Precis som du är kompis!

  1. Nu sitter jag som gymnasieelev och fäller en tår för att det finns så fina lärare, tänk om alla kunde uppmärksamma den personliga utvecklingen lika mycket som betygen!

  2. Bra jobbat Cilla! Både med snusandet och att du nu är klar med terminen! Vi elever borde bli mycket bättre på att uppmärksamma er lärare och inte bara gnälla över era läxor. Du verkar vara en fantastisk lärare, hoppas du kan insupa det dina elever skrivit i sina utvärderingar och verkligen ta åt dig! Det är inspirerande att läsa om din resa, i både stort och smått. Vill bara passa på att tacka! Ha en toppen dag:)

Kommentera

