Mitt uppdrag inför nästa läsår: Fuck Jante

Den här dagen har varit så där rätt igenom bra. Fram till lunch fick vi ta del av uppstarten av det skolutvecklingsprojekt vi ska delta i till hösten, där jag också kommer att vara en av ett par samtalsledare. Den första kursen handlar om motivation och känns som en kurs det står mitt namn på all over. Kursen heter ”Att motivera när ingen motivation finns” och det är verkligen en viktig fråga för skolan. Inte bara för min skola, utan för alla skolor i Sverige. Det är, för mig, också en fråga som är viktigt utanför skolan – ja i hela samhället. Hur blir en egentligen motiverad och hur håller en motivationen vid liv? Föreläsningen satte igång många tankar i mig och jag fick en sådan kreativ känsla i hela kroppen. Jag känner mig så väldans pepp! Pluggnörden i mig tycker att det ska bli riktigt roligt att studera och nu när jag vet att betygshets och nationella prov är ett minne blott för den här gången kommer min vanliga energi sakta smygandes tillbaka. Jag ser verkligen (tro mig!) fram emot ledighet och sommarlov men jag ser också mycket fram emot hösten. Jag är sugen på nya utmaningar, nya mål att sätta tänderna i och nya elever att sparka i baken.

20140616-201840-73120878.jpg

Mitt hemliga mål för det här läsåret har varit att sprida så mycket glädje jag kan på min arbetsplats. Får jag säga det själv tycker jag att jag har lyckats ganska bra. Jag tror att min positiva inställning har smittat av sig på en och en annan och att jag faktiskt har lyckats peppa både elever och kollegor. Bra måluppfyllelse med andra ord. Till kommande läsår tänker jag att jag ska peppa för Fuck Jante så mycket jag bara kan. Det finns så otroligt mycket kompetens på Vimmerby gymnasium och vi kan bli bättre på att dela med och lära av varandra. Jag tycker att det är viktigt att våga sticka ut hakan och säga att en är bra på det en gör. Finns ingen jantelagsängslan och upplevelse av att det inte är tillåtet att sticka ut kan vi boosta varandra med grymma upplägg, tips och idéer för att kvaliteten på undervisningen ska bli så bra som möjligt. Någon måste ju gå i bräschen, inte sant?

Resten av dagen då?

Lunch med käraste kollegor. Ett spännande möte på café. Vegetarisk månad och ett glas vin för att fira. Finns det något vackrare än kärlek?

20140616-074037-27637324.jpg20140616-201840-73120564.jpg

Kommentera

