Är du lycklig nu?

Något jag har fått lära mig det senaste året är knepet att hitta glädje i de små sakerna. Att det är de små ljusglimtarna i livet som gör skillnad. Jag tror nämligen att lycka ligger i att acceptera nuet och tillvaron för vad det är och göra det bästa av det man har. Du vet lika väl som jag att vi inte kan läsa oss till bra självkänsla eller lycka. Man kan inte heller läsa sig till att vara här och nu. Det är bra att läsa och hitta inspiration, men för att utveckling och förändring ska ske krävs övning och agerande.

Vad hindrar dig från att vara lycklig just nu? Din partner? Din mamma? Ditt jobb? Din hälsa? Din ekonomi? Eller är det kanske bara du själv? Jag är nämligen helt säker på att jag själv kan skapa min lycka och att du helt själv kan skapa din lycka. Jag tror också att en stor orsak till att vi känner oss olyckliga eller missnöjda med tillvaron är för att vi tror att livet ska vara något det inte är. Vi accepterar inte livet som det är. Vi önskar oss sådant vi inte har istället för att glädjas åt det vi har.

Är du ärlig mot dig själv om hur du mår? Att erkänna att något inte är bra är alltid ett första steg, och om vi kommunicerar ärligt med oss själva kan vi faktiskt släppa taget om det som gör ont och öka vårt välmående. Varför är vi då så dåliga på att kommunicera med oss själva? Jag tror att du vet det lika bra som jag. Men jag påminner dig för att jag tror att du behöver det. Det handlar i många fall om rädsla. Och att klistra på en mask och låtsas att allting är precis så där bra som det ska vara är ofantligt enkelt. Att lura sig själv är enkelt. En av de största orsakerna till att vi inte lever det liv vi vill handlar om rädslor. Att vi inte växer till den vi är och vill vara och uppnår det i vi vill och drömmer om handlar om rädsla. Jag vågar påstå att rädsla är en av de största hindren vid personlig utveckling. Insikten i hur styrd jag har varit av mina rädslor har inte kommit på rea. Jag har varit fruktansvärt begränsad som människa, begränsad från att leva det liv jag vill leva. Rädd för att jaga mina drömmar.

Och snälla, snälla. Kan vi inte lägga ner det här kollektiva frossandet i rädslor? Det finns så mycket destruktiva uttryck, så mycket ondska och aggression och maktmissbruk och förtryck och beroenden  och prestationsångest på grund av rädsla. Vi bryr oss så mycket om andra att det är sjukligt Vi jämför och apar efter och allra helst ska vi bräcka grannen lite, lite grann. Exakt vilken roll spelar din grannes liv i ditt liv? Om vi inte blandar oss i andra människors liv och istället lägger energi på vårt eget liv kommer vi att bli betydligt lyckligare.

Vad hindrar dig från att följa en dröm? Hindrar du dig själv från att följa en dröm and go for the goal för att du tror att andra människor inte skulle samtycka? Du är inte ensam. Absolut inte, men det är onödigt och dumt och korkat. Det är många gånger jag har sagt nej fastän jag menar ja bara för att jag trodde att människor skulle ogilla mitt beslut. Lika många gånger har jag sagt ja fastän jag inte velat för att jag fick för mig att andra människor hade förväntningar på mig som jag var tvungen att leva upp till. Förväntningar som jag hade skapat i mitt huvud, i min osäkerhet. I min rädsla för att inte vara tillräckligt bra som jag var. Jag brydde mig så fruktansvärt mycket om vad andra skulle tycka om mig. Jag brukade tänka att jag skulle prata mindre. Eller lite mer. Kanske vara lite mindre rätt fram och inte tycka så mycket. Kanske lite mer vanlig, lite mer lugn och stillsam. Jag tänkte att om jag bara hade lite tydligare revben, om höfterna var lite vassare skulle jag bli mer säker i mig själv och bry mig mindre om vad andra tyckte om mig. Det fungerar inte så.

Oavsett om vi gör sådant vi älskar och passionerat brinner för eller sådant vi egentligen tycker är tämligen tråkigt och meningslöst får vi ta konsekvenser. Eller hur? Gör vi  inte det som känns rätt för att vi är rädda för förändring och andras åsikter får vi ju ändå ta konsekvenser; konsekvensen för att inte agera utefter det vi vill och det som känns rätt. Det blir ju onekligen negativa konsekvenser för att göra i princip ingenting. Jag tror att lycka handlar om små saker, om ljusglimtar och småknep. Jag tror att det handlar om att leva livet här och nu. Om att göra det som är rätt för mig. Mitt liv blir allra bästa om jag följer mina drömmar och gör sådant som jag mår bra av. Du vet det. Men jag påminner dig i fall att du inte är särskilt bra att göra någonting åt det där som du verkligen behöver göra någonting åt. Du är förmodligen himla bra på att göra något åt en massa andra saker, men kanske inte helt bra på att ärligt kommunicera med dig själv.

Men du då Cilla, hur bra är du på att själv leva som du lär? Är du lycklig nu?

Svaret är väl att jag försöker. Sanningen är givetvis att jag inte alltid är lycklig. Jag försöker och ibland misslyckas jag. Men jag är lycklig med det jag har och jag gör vad jag kan med det. Jag är lycklig med hur mitt liv ser ut just nu. För mig är det klippt nödvändigt att vara den som tar kommando över mitt liv och att jag inte beskyller andra för mitt välmående i fall att jag skulle komma på att jag inte är något vidare lycklig. För det är ju mitt liv och jag är ytterst ansvarig för min lycka. Jag kan få hjälp med lyckan från yttervärlden och andra människor, helt klart, men i slutet av dagen handlar min lycka om vad jag gör med det som finns där på insidan. För mig handlar det om att skapa ett liv där jag trivs med det jag gör och den jag är. Att jag har roligt och att jag mår bra. Att jag säger ja till det jag vill ha och nej till det jag inte vill ha. Det är en ständig utmaning och en resa som pågår hela livet. Att våga känna efter och vara ärlig mot sig själv är svårt. Jag vet det för jag har ljugit för mig själv under stora delar av mitt liv. För mig själv och för andra. Rädsla och sanning är svåra grejer, men jag försöker möta mina rädslor och vara ärlig och nyfiken. Jag misslyckas bergis då och då, men för det mesta är jag väldigt lycklig och tacksam.

One thought on “Är du lycklig nu?

Kommentera

