Veckans inspirationskälla: Jesper

Så har vi kommit till det sista och avslutande inlägget i motivationsserien Människor som inspirerar för den här gången. Men lugn, bare lugn! Veckans inspirationskälla kommer tillbaka till hösten igen. Den här veckan presenterar jag en person som jag fått möjlighet att följa under tre års tid. Jag är så stolt att jag tror att jag spricker över den här personen. Veckans inspirationskälla heter Jesper Alm och han är en före detta elev till mig. Det känns givetvis mycket speciellt att få lyfta Jesper och hans resa och givetvis har jag funderat över huruvida mina elever ska få ta plats i bloggen eller inte. Viktigt att komma ihåg är att En träningsblogg och lite till inte på något sätt är likställt med min yrkesroll som lärare. Bloggen och mitt lärarjag är två helt olika saker, och det känns både roligt och rätt att låta Jesper avsluta den här magiska omgången med inspirerande individer. Jag hoppas att ni har gillat vårens inlägg och att ni tycker att det är lika roligt som jag gör att serien återkommer i höst. Och snälla, hissa och dissa, önska och ge förslag inför sådant ni vill se till hösten.

jesper1

Jag heter Jesper Alm, är 19 år och tog studenten för bara några dagar sedan efter att ha gått den naturvetenskapliga linjen på Vimmerby gymnasium. Just nu är jag arbetslös men jag väljer att se det som att jag tar ett rätt välbehövligt sista sommarlov då jag inte riktigt förstått att jag inte ska tillbaka till skolbänken i höst. Jag har ett väldigt stort intresse för sport och träning i allmänhet men utöver det försöker jag spendera mycket tid med mina kompisar som betyder otroligt mycket för mig och som jag aldrig skulle klara mig utan. Jag har bott i Vimmerby hela mitt liv med mina föräldrar och min syster, men detta kommer att förändras under sommaren då jag ska flytta upp till Linköping för testa hur långt jag kan komma som innebandyspelare. Och det är väl kanske just som innebandyspelare jag är ”känd”, vilket jag egentligen inte har något emot. Jag har de senaste åren spelat i Vimmerby IBK:s A-lag i division 2 och fått representera Småland i distriktslags-SM 3 gånger vilket jag stolt över. Men kanske mest stolt är jag över att jag fick representera Sverige och spela i U19-landslaget, en upplevelse som jag aldrig kommer att glömma. Som sagt kommer jag under sommaren att flytta upp till Linköping då jag byter division 2 och Vimmerby för spel i Svenska Superligan och Linköpings IBK.

För mig har träning alltid varit något väldigt naturligt och jag kan inte riktigt tänka mig vardagen utan det. Med en mamma som är en energisk ledare för Friskis & Svettis och en pappa som var tennistränare var det inte så konstigt att jag började med sport tidigt. Jag började spela tennis som 5-åring och efter det har jag också hållit på med pingis och friidrott men det var innebandyn som jag verkligen fastnade för. Varför det just blev innebandy berodde på lite olika faktorer; jag märkte att jag var ganska bra på det tidigt men framförallt var det mycket roligare att vinna som ett lag och inte bara fira framgång själv som i de andra idrotter jag höll på med. Det blir en väldigt härlig gemenskap i ett lag där alla har samma mål och måste jobba tillsammans för att nå dit.

Även om jag inte skulle utöva någon sport seriöst som jag gör i dagsläget är jag helt säker på att jag skulle vara nästan lika aktiv. Att säga att jag är beroende av träning är nog ingen underdrift. De gånger jag har haft skador eller sjukdomar som hindrat mig från att träna får jag nästan abstinens eller blir deppig för att jag inte kan göra något. Men när jag väl kan träna gör jag det huvudsakligen för att uppnå mina mål, jag siktar högt med min idrott och vet om att det krävs hårt arbete för att nå dit. Samtidigt tycker jag det är så otroligt kul att ta ut sig och lära känna sin kropps gränser.

jesper2

Jag har egentligen aldrig haft speciellt svårt att hitta motivation för att träna, kanske beror detta till stor del på att jag tycker det är så otroligt kul och helt och hållet ser det som något positivt. Jag brukar sätta upp delmål för mig själv så att jag har något klart och tydligt att jobba mot och för mig fungerar det perfekt. Det är betydligt enklare att jobba mot ett mål istället för att säga att man ”ska bli så bra som möjligt”, när vet du då att du nått dit? Det kommer alltid finnas något du kan förbättra. Ett klart och konkret mål gör det så mycket enklare att motivera sig. Givetvis finns det gånger då det tar emot. Som den gången jag efter en bedrövlig natts sömn klev upp från en taskigt pumpad luftmadrass i en sliten gympasal för att springa en mil i ösregn, då tror jag inte ens att jag behöver säga att motivationen inte var på topp. Det är gånger som dessa jag försöker se framåt mot slutet av passet eller tänka på de mål jag satt upp. Känslan av att ha klarat av det där jobbiga, tunga eller tråkiga passet är så härlig att den hjälper mig igenom de allra jobbigaste stunderna.

Just när det kommer till att inspireras av personer har jag en del innebandyspelare som framförallt inspirerade mig när jag var yngre. De flesta av dem spelade Vimmerby och är personer jag verkligen ser upp till både på och utanför planen. Mathias Westerling-Jansson, Jonas Friberg och Mathias Lennström är alla spelare som jag haft som förebilder men den som kanske inspirerat mig allra mest är Niclas Nilsson som var VIBK:s lagkapten när jag var mindre. Enligt mig var han en nästintill komplett innebandyspelare som alltid föregick med gott exempel och jobbade hårdast av alla i båda ändarna av planen. Det är framförallt hans ledaregenskaper och vilja att ge allt som inspirerat mig.

jesper3

Att få all träning att gå ihop med gymnasiet och allt som hör till det är inte alltid lätt. Jag har lärt mig att lägga upp min tid bättre men tyvärr få man ofta välja bort saker man skulle vilja göra som att gå på fester eller träffa folk för att bli klar med skolan eller hinna med den träning som behövs. Oftast har det fungerat bra men många gånger har jag haft stora problem att få ihop tiden för att kunna träna, göra läxor och umgås med vänner. Lyckligtvis har jag alltid haft lätt för skolan och det har gjort att jag kunnat lägga mycket tid på min träning.

När jag började med innebandyn hade jag egentligen inget mål utan spelade bara för att det var kul (vilket även är den största anledningen till att jag spelare än idag). Som sagt märkte jag kanske tidigt att jag hade talang för det och fick som 12-åring spela i både klubbens P16 och J-20 lag vilket gjorde att jag utvecklas mycket och blev ännu mer motiverad. Det var först som 15-åring jag satte upp det första målet jag verkligen minns och det var att komma med i P-15 Smålandslaget. För att komma med behövde jag klara av 5 gallringar och varje ny gallring blev ett delmål. Jag jobbade stenhårt och lade ner mer tid i idrottshallen än jag någonsin gjort. Jag gav mig helt enkelt fan på att jag skulle komma med och då visste jag att jag behövde träna mer och bättre än andra för att också bli bättre än andra. Min satsning lyckades och jag kom med i laget. Det kändes stort att vara en av Smålands 20 bästa spelare i min årskull och även om SM-turneringen inte gick speciellt bra var det en upplevelse. Efter det har det bara rullat på, jag satte upp som nästa personliga mål att komma med HJ-17 laget och hade det som morot för min träning och det gjorde det enkelt att hitta rätt motivation även de gånger det kändes jobbigast. Även denna gång lyckades jag nå målet och vi i Småland tog en bronsmedalj i SM. Även året efter lyckades jag komma med och under turneringen i Helsingborg fick jag nog vad man skulle kunna kalla för mitt genombrott.

jesper4

Jag fick spela tillsammans med Adam Jonsson och Hannes Blomqvist som är fantastiska spelare båda två. Vi gjorde en riktigt bra turnering och lyckades ta oss till finalen som skulle sändas i TV. Jag hade gjort en turnering jag var riktigt nöjd över och hela laget kände att vi hade allt att vinna. Vi spelade bra och hade ledningen med 2-1 när jag fick bollen bakom mål och gjorde ett zorromål som kom att bli omtalat. Se filmen här. Jag hade aldrig ens kunnat drömma om att få göra ett sånt mål i en TV-sänd SM-final och i efterhand är jag stolt över att jag vågade försöka och att det gav utdelning. Stockholm kom dock ifatt och gick om men jag fick in en kvittering med en minut kvar och matchen gick till sudden-death där vi med 13 sekunder kvar förlorade på ett otroligt snöpligt självmål. Jag har aldrig varit så knäckt efter en förlust, vi hade verkligen gett allt men lyckades ändå inte vinna. Med distans till det kan jag dock inte vara annat än nöjd med vår turnering.

Någon månad senare fick jag ett brev hem till mig där det stod att jag var en av de spelare som U-19 landslagsledningen skulle hålla koll på under sommaren och jag skulle skicka med ett antal fystester. Att det var enkelt att hitta motivationen för en hård försäsongsträning behöver jag nog inte ens säga. Jag satte upp det som mål och kom med till det enda uttagningslägret som hölls på Bosön i slutet av sommaren. I mitten av oktober fick jag sedan beskedet att jag var uttagen att representera Sverige i en turnering i Schweiz. Det var ett av de största ögonblicken i mitt liv och att få ha på sig den blågula tröjan och höra nationalsången var otroligt mäktigt. Debutmatchen blev en av de bästa jag spelat och jag lyckades göra två zorromål och två assist. Vi vann alla matcher och även hela turneringen. Det blev även ett andra landslagsuppdrag då jag återigen blev uttagen till Finnkampen som spelades i Lahtis. Utöver de mål jag har satt upp personligen har jag givetvis haft mål med de lag jag spelat i och satsat minst lika hårt för att uppnå dessa. Jag valde nu att bara fokusera på mina egna personliga mål.

jesper5

Som jag nämnt har det alltid funnits nya mål som jag kunnat satsa mot och att ha konkreta mål är något som är otroligt viktigt! Det gäller att jobba aktivt varje dag för att nå sitt mål och det är viktigt att påminna sig själv varför man gör det och framförallt hur man ska göra det. I mitt fall har det varit enkelt då jag satsat hårt på att utveckla mina svagheter och gjort det genom att köra extraträning i idrottshallen eller på egen hand hemma. Det gäller att jobba hårdare än alla andra för att nå dit alla andra inte når. Mitt nästa mål är att ta en plats i Linköpings Superligalag. Jag ser det inte som ett omöjligt mål men jag förväntar mig heller inte att jag ska ta steget direkt. Skillnaden på division 2 och SSL är enorm och det kommer ta tid att anpassa sig. Men jag har valt att inte plugga direkt till hösten utan istället jobba ett år. Det är något som jag gör för att kunna se hur långt jag kan ta mig med min innebandy då jag utan läxor och liknande kan satsa mer helhjärtat på sporten.

Har du konkreta tips för den som vill nå längre och utvecklas vidare i sin träning eller annan målsättning i livet?

Våga tävla! Många säger att man inte ska jämföra sig med andra men jag håller verkligen inte med. För att utvecklas som person i såväl träning som livet är det viktigt att utmana sig själv. Det är när man blir bekväm som man slutar utvecklas. Välj motstånd som utmanar dig och tvingar dig att pusha dig till ditt yttersta för att vinna. Det behöver heller inte alltid vare en annan person utan du kan utmana dig själv för att sätta en ny bästa tid på löprundan eller liknande men just själva tävlingsmomentet gör att man kan pusha sig lite extra.

Ha disciplin! Jag vet inte hur många personer jag träffat som säger att de vill bli bra innebandyspelare, att de vill vara bra i skolan eller liknande men när det väl gäller att lägga ner hårt arbete och tid orkar de inte göra det som krävs. Du blir inte en bra idrottare genom att skippa träningspass när det är jobbigt, det är inte enkelt att bli eller vara riktigt bra på något. Skulle det vara enkelt och bekvämt skulle alla göra det. För att lyckas med det andra inte gör måste man göra det andra inte gör.

jesper6

Gymnasiet är en tuff tid. Många oroar sig för att inte passa in, för att sticka ut. För att inte vara någon, för att vara någon. Att vara lokal idrottsprofil och gå på gymnasiet har faktiskt påverkat mig en hel del. Jag tror att många känner till mig mest som ”han som spelar innebandy” eller ”han som zorrar” snarare än som Jesper Alm. Jag har som person utvecklats till att bli ganska säker och trygg med mig själv. Jag trivs med den jag är och hoppas att folk runt omkring mig accepterar mig för den jag är, annars är det tråkigt men samtidigt inte så mycket jag kan göra något åt. Det finns alltid folk som hatat mig för att jag zorrar eftersom de tycker det larvigt men det är deras åsikt och jag respekterar den. Jag väljer istället att lägga fokus på dem som tycker det är underhållande och imponerande, samma sak gäller för vad folk tycker om mig som person.

jesper7

När det just gäller att passa in eller stick sticka ut kan jag inte annat än att säga att det är bäst att vara sig själv, ingen annan är som du. Att gå runt och låtsas vara någon man inte är mår ingen bra av och det gör vardagen jobbigare. Att bygga upp en fasad som man gömmer sig bakom är det sämsta man kan göra och bryter bara ned en själv.

Dina tre bästa tips till den som vill hålla sin motivation och nå sina mål i livet?

  • Sätt upp mål! Det är så mycket enklare att jobba mot något. Det är dock viktigt att ditt mål inte är orealistiskt eller ouppnåeligt. Har du exempelvis aldrig sprungit tidigare kanske du inte ska ha som mål att springa en mil på 30 minuter. Sätt hellre små delmål och våga visa glädje när du når dem.
  • Ha förebilder! Det är otroligt viktigt att ha någon att se upp till och kunna följa. Lär dig av andra och se hur de har lyckats för att själv kunna lyckas och gå din egen väg.
  • Ha rätt folk runt om dig! Detta är något som är otroligt viktigt för att kunna lyckas med vad du än vill i livet. Ha folk runt om dig som pushar dig att jobba lite extra, som uppskattar dig och kan hjälpa dig. Jag kan säga att utan mina föräldrar och vänner som trott på mig hade jag aldrig suttit här idag och varit där jag är.
Kommentera

