Hörde jag sommarlov?

Och så kom äntligen den efterlängtade sista arbetsdagen och det än mer efterlängtade sommarlovet. Jag förstår det givetvis inte, det gör en aldrig när en går på längre ledighet. Jag har städat och gjort fint vid mitt skrivbord idag. Gjort plats för nya elever. Gjort plats för ny kreativitet och inspiration att flöda när jag kommer tillbaka efter ledigheten. Jag har kramat kollegor som inte kommer tillbaka. Jag önskat skönt sommarlov till dem som kommer tillbaka. De som vill sparka igång terminen med kickstart och utveckla skolan på det där sättet jag önskar. Jag känner att vi är så många som är på gång, så många som brinner för eleverna. Som vill satsa, som vill framåt. Jag ska jobba för att levandegöra min arbetsplats i höst ännu mer i höst. Minsann.

Jag är så otroligt glad att jag tagit mig igenom den här senaste tiden utan att fullständigt flippa, go bananas eller bli fullkomligt sönderstressad. Det har varit mycket, men boy vad bra jag har gjort det. På ett sätt har den senaste tiden gått otroligt fort. På ett annat sätt har den senaste tiden känts evighetslång. Så mycket har hänt. Ibland får jag verkligen påminna mig själv om att stanna upp, ta ett djupt andetag och ta in. Det är lätt att ryckas tag i farten och dansa, dansa sig igenom allt det där som ska upplevas utan att egentligen uppleva. Jag vill uppleva. Jag vill njuta och ta in. Jag vill vara närvarande. Den största anledningen till att inläggen har kommit mindre frekvent den senaste tiden är just av dessa anledningar; att jag vill uppleva, ta in och vara närvarande. Jobbet gör ju sitt den här tiden på året och jag är säker på att de flesta lärare känner på samma sätt. En har varken tiden eller energin till att göra annat. Men nu, nu kommer sommarlovet och jag ska älska min bebis igen.

20140619-213317-77597922.jpg

Igår njöt jag av kollegor och vin hela kvällen. Babblandes och skrattandes. Det var en magisk kväll. Så mycket vänskap, så mycket kärlek. Ikväll har jag suttit i min soffa, druckit vin, tittat på fotboll trots att jag egentligen inte bryr mig och fantiserat om den där resan jag vill göra när jag fyller 30. Som jag ska göra. Jag somnar med känslan av att vara tillfreds. Jag tänker att jag i detta nu befinner mig precis där jag ska göra och att jag inte skulle vilja ändra någonting.

Hur mår ni? Vad gör ni ikväll? Hur ska ni fira midsommar?

3 thoughts on “Hörde jag sommarlov?

  1. Skönt med sommarlov efter allt slit! Du ska vara stolt som har klarat dig så bra genom all stress, det är något som är mycket svårt. Glad midsommar, hoppas dagen bli fin! Själv jobbar jag, ska sitta instängd, utan kollegor. Superkul!

  2. Sommarlov här också. Orkade knappt med sista dagen igår! För mig har det varit en tung vår med sjukskrivning. Men nu ska jag bara vara 💛

Kommentera

