Det blir inte alltid som en tänkt sig del 364

Jag hoppas att ni hade en riktigt fin midsommarafton. Min midsommarafton var magiskt bra. Jag firade med ett gäng härliga människor och det bjöds på god mat, levande dansgolv och mycket skrattande med hjärtat. En lyckad afton på så många sätt. Vi bojkottade den traditionella midsommarmaten och gjorde en riktigt fräsch midsommarbuffé. Färskpotatis och snaps var givetvis en del av buffén men i övrigt bjöds det på många nya smaker. För mig fanns det många bra alternativ. Vi hade så roligt att vi inte ens hann med den planerade femkampen eller desserten efter grillningen på kvällen. Det tycker jag är ett skapligt bra betyg. Tack snällaste Sandy och Adler för er gästvänlighet!

20140622-181058-65458321.jpg20140622-181057-65457088.jpg20140622-181057-65457521.jpg20140622-181057-65457918.jpg20140622-181059-65459425.jpg

Tyvärr var gårdagen inte lika magisk. Jag har haft en återkommande värk i magen den senaste veckan. En smärta jag inte riktigt känt igen och inte alls förknippat med de besvär jag vanligtvis brukar uppleva på grund av min PCOS. Vissa stunder har jag till och med börjat misstänkta blindtarmen eftersom jag enbart känt smärtan på högra sidan. Smärtan har kommit och gått, men jag har inte upplevt det så kraftfullt att jag inte har stått ut. Igår stod jag inte ut. Smärtan var obeskrivlig och det fanns inte skuggan av en chans att hålla tillbaka tårarna. Det gjorde ont när jag stod, det gjorde ont när jag satt och det gjorde ont när jag låg ner och jag insåg att något var fel. Efter ett kort samtal med vårdupplysningen blev jag beordrad att fara till sjukhuset omgående, vilket jag också gjorde.

20140622-181059-65459270.jpgKvällen tillbringades på akutmottagningen i Västervik och jag kan inte klaga en sekund på all utmärkt vård jag fick. Tidigare gånger jag har sökt för mina magproblem har jag upplevt att jag inte blivit tagen på allvar och sällan eller aldrig har man funnit något fel på mig. De flesta gånger har jag lämnat sjukhuset utan svar på alla mina frågor. Så blev det inte igår. Efter åtta provrör med blod, urinprov och lite klämmande skickades jag till gynmottagningen där det konstaterades att jag har cystor på höger äggstock. Dessa cystor har gjort att äggstocken har svällt till dubbel storlek och det gör givetvis ont. Ont gör också de inre blödningarna som uppstår när cystorna spruckit. Jag vet, det där med cystor låter ofantligt skrämmande. Och farligt. Exakt hur allvarligt det här är och blir för mig vet jag inte. Läkaren förklarade att detta händer många kvinnor och att det oftast slutar bra. Cystor kan gå tillbaka av sig själv och äggstocken minskar i storlek igen. Om det inte händer kan man genomgå någon form av operation, men läkaren menade att man vill undvika det om möjligt eftersom risken att skada äggstocken är stor. Eftersom jag redan har risk för att aldrig kunna få egna barn är jag otroligt rädd om min äggstock och vill absolut undvika operation om det är möjligt.

Igår var jag otroligt ledsen och tyckte att jag redan fått min beskärda del av olycka. Jag tyckte att livet var orättvist. Jag såg framför mig att jag aldrig skulle få bli mamma och målade fan på väggen. Det är mänskligt. Jag var omtumlad, tömd på blod och intill döden trött. I natt sov jag nästan tio timmar, fick frukost på sängen och känner att jag kan ta mig igenom det här också. Jag vet inte varför mitt liv tenderar att bli lite tumult och dramatiskt, men jag antar att jag ska lära mig något av det. Jag vägrar tycka synd om mig själv. Jag vill fokusera på att stå stadigt med fötterna och göra mitt yttersta för att leva mitt bästa liv. Jag kommer att ta mig igenom det här också.

14 thoughts on “Det blir inte alltid som en tänkt sig del 364

  1. Åh kära du, vad jobbigt! Jag hoppas du får återhämta dig ordentligt nu. Min lillasyster har haft såna cystor och det gör SJUKT ont. Minns hur hon låg och vred sig på golvet av smärta. Det har läkt ut själv på henne. Min svägerska hade samma problem och för henne blev det operation till slut, de tog äggstock och ledare på ena sidan. Vid 39 år träffade hon sin kärlek och i maj fick de en liten dotter. Vid 41 års ålder, på ”naturlig” väg så att säga. Jag hoppas det ger lite tröst och lite hopp. Tänker på dig, ber för dig.

  2. Men fy vad trist! Ta hand om dig och krya på dig!
    Jag har en vän som för ett par veckor sedan hade en sprucken cysta och hon mådde bra efter ett par dagar med mycket vila. Hoppas det går lika bra och snabbt för dig! Stor krya på dig-kram!

  3. Fina fina du!
    Tänker på dig och hoppas du snabbt mår bättre och att det läker fint av sig själv! Det är jag säker på att det gör – för du är rädd om dig själv och ger dig själv bra energi och boostande tankar, omgiven av kärlek ♥
    Kramar i massor!

  4. Usch så tråkigt!! Låter så fruktansvärt jobbigt ..Kan inte föreställa mig tror jag. Hoppas du kryar på dig snart. Var rädd om dig!!
    Stor kram

  5. Stackars stackars dig! Ibland tycker jag att livet varit onödigt hårt mot mig med. Jag är 22 år nu, började må dåligt när jag var 13 och skar mig första gången när jag var 14. Spenderade år på olika låsta avdelningar, behandlingshem och längtade tillbaka till friskheten och idrotten. Fick svåra ätstörningar, förlorade vänner som inte orkade stå emot sina inre demoner. Vårdades med svårt sjuka vuxna trots att jag var under arton. Landstinget fick svidande kritik. Blev påkörd när jag var ute och gick med stora somatiska skador som följd och lever nu med livslånga funktionshinder. Mer sjukhus efter det. Och mer självdestruktitet. Och samtidigt alltid viljan att leva, att älska, att träna, skratta. Försöker och vill så mycket att det blir fel. Träningspassionen som alltid funnits övergick i ortorexi som nu blivit anorexi utan att jag riktigt förstår hur och vart det gick fel. Och så fick jag PCO diagnosen bekräftad för ett par veckor sedan. Det kändes tungt! Då sa min bror: jag tror att livet utsätter dig för så många prövningar för att just du är stark nog att klara av dem!
    Jag tyckte det var himla fint sagt från en ung kille som inte brukar vara så djup. Jag tänker att det är så med dig med- du får uppleva så mycket för att just du är stark nog att tackla dem! Du gör ett fantastiskt jobb med bloggen och verkar vara en så himla fin person, lärare och medmänniska!
    Jag skickar en stor KRAM!

  6. Stor kram och hoppas du mår bättre snart! Jag har en vän som då och då får sådana cystor som gör jätteont när de spricker. Efter några dagar mår hon bra igen och fungerar som vanligt. Hon har tre barn. Du ska se att allt ordnar sig!

  7. Ping: Allting kommer att bli precis så som det ska vara | En träningsblogg och lite till

  8. Styrkekramar!
    Fick veta min pcos-diagnos för en månad sen, kändes skönt att veta varför mensen krånglar m.m.
    Googlade fram din blogg, och det är jag tacksam för! Krya på dig!

  9. Ping: En stor, stor dag | En träningsblogg och lite till

Kommentera

