Allting kommer att bli precis så som det ska vara

Alltså jag känner mig lite överväldigad. Ni har kommenterat som galningar på gårdagens inlägg och jag blir alldeles varm i hjärttrakten. Tack för all er omtanke! Att vara stark innebär givetvis inte att aldrig vara svag, utan tvärtom: att vara stark är också att ibland tillåta sig att vara svag. Ambitionen med bloggen är också att dela med mig av allt, och det hade varit fel av mig att inte skriva om den här delen av livet. Mitt liv är inte enbart fantastiska träningspass, vällagade middagar, förälskelse och passion inför livet. Nej, det är också sömnlösa nätter och självförakt och ångest och allt det där som anses fult i livet. Men vet ni? Det är bara fult för att vi inte pratar om det. För att vi sitter tysta och inte delar med oss av det som är svårt och skitigt. Men jag vill prata om det. För jag tror att ju mer vi pratar om det som är svårt desto lättare blir det. Och även om det inte blir enklare att bära kan det bli mindre skamligt och fult och skitigt. Viktigast av allt är att vi behöver komma ihåg att en sådan här sak inte är något misslyckande. Det är inget fult. Jag råkar inte ut för detta för att jag är en dålig människa. Jag är heller inte ensam. Det är därför vi behöver synliggöra saker som är svårt, och det är något jag påminner mig själv om lika mycket som jag påminner dig. Våra skavanker och brister är inget misslyckande. Det är en del av livet.

Att fastna i att livet är orättvist leder ingenstans. Ja, livet kan kännas orättvist och snedfördelat ibland. Allt vi kan göra är att acceptera det och sedan göra någonting åt det. Varför? För att vi fastnar i fel sätt att tänka om vi inte gör någonting åt det, och vi måste ju göra någonting ändå – eller hur? När vi ändå gör något åt det blir vi starkare. Starkare än någon som aldrig haft någon skit livet. För tro mig, sådana människor finns. Kom ihåg att det inte är skiten som bromsar, utan hur en ser på skiten. Oavsett hur långt vi sjunker kan en ha riktning mot ljuset, mot bättring, mot lösningen. Ju djupare du sjunker, desto viktigare är din attityd. Har vi inte blicken kvar mot lösning och bättring är risken att vi enbart upplever meningslöshet och hopplöshet. Risken är att leva livet i bitterhet. I allt som händer kan vi lära oss någonting. Allt som sker erbjuder oss att leva våra liv på ett sätt vi inte hade kunnat göra annars. Precis så behöver vi tänka. Precis. Så.

Nå väl.

Idag är min första riktiga sommarlovsmorgon och det är alltid något mycket speciellt. Jag har längtat under så lång tid till semestern och nu är den här. När en längtar efter något är det viktigt att också ta sig tid att uppleva det. Ibland längtar och längtar och längtar vi bort så mycket att när vi väl kommer till det där vi har längtat till är det över i ett nafs. Ingen upplevelse. Ingen njutning. Därför vill jag njuta lite extra av just den här morgonen. Jag klev upp ganska tidigt, men hade ändå nästan tio timmars sömn i bagaget. Jag drack en smutti i sängen för att peppa kroppen för morgongym. För jag vill leva på precis som vanligt. Och allting kommer ju att gå bra, allting kommer att lösa sig. Jag vill inte slösa bort värdefulla dagar. Nej, jag ska leva på och uppleva den här härliga tiden jag har framför mig. Jag lyssnar på kroppen och tar inte i mer än vad den säger är okej och så länge jag mår bra är det ingen som helst fara. Ni ska se att jag är på banan igenom om ett par dagar och att allting kommer att bli precis så som det ska vara. Jag ger mig själv vackra tankar, energirik näring och rolig träning. Allting kommer att bli precis så som det ska vara.

20140623-081157-29517795.jpg

2 thoughts on “Allting kommer att bli precis så som det ska vara

  1. Älskar din livsinställning. Det är verkligen viktigt att prata om allt som händer i livet, både det positiva och motgångarna. Skönt att höra att du kan träna som vanligt och att du är ledig. Hoppas det löser sig fint! Kram

    • Jag tror att det är så viktigt att lyfta allt i livet. Vi behöver känna igen oss i varandra för att förstå att vi inte är onormal eller udda. Det är så lätt att skapa sig ett eget utanförskap annars och det leder bara till negativa saker. Det har varit väldigt skönt att kunna träna på som vanligt. Otroligt tacksam för det! Kram på dig Sandra

Kommentera

