Tacksamhetstisdag: inspiration istället för irritation

God morgon du vackra människa!

Jag har kommit på hur mycket bättre jag har blivit på att se det lilla i det stora. Ljusglimtarna som gör skillnad, de små sakerna som spelar roll. Det är något jag är otroligt tacksam för och jag inser att den lilla justeringen av synsätt har gjort mitt liv roligare och rikare. Det är en liten justering som ger riktigt schyssta konsekvenser.

20140624-075929-28769391.jpg

Idag vaknade jag och kände mig lycklig. Jag kände mig avslappnad och utvilad. Jag kände mig rik på glädje och vackra tankar. Jag kände mig otroligt tacksam för människor i mitt liv som skänker mig glädje och kärlek. På sista tiden har jag funderat mycket på det här med möten i livet. Hur en del människor förändrar livet på det där storslagna sättet. Och livet blir aldrig detsamma igen. Jag har en sådan människa i mitt liv just nu. En människa som får mig att skratta, slappna av och loosen up. En människa jag lika gärna hade kunnat släppa taget om och faktiskt inte bry mig om att lära känna för att jag tänkte mer på sen än på nu. Jag hade aldrig lärt känna den här människa om jag brytt mig om andra människors sätt att se på tillvaron mer än mitt eget sätt att uppskatta livet. Det snörper sig i bröstet på mig när jag tänker på hur illa en kan göra sig själv genom att låta andra människor påverka eller kanske rentav styra en livsval. Det känns sorgligt om jag skulle ha gått miste om en bästa vän i livet för att andra har åsikter.

Jag inser att jag har blivit mindre rädd. Att jag har blivit bättre på att hångla med livet istället för att pussas torrt. Och jag älskar hånglet! Jag älskar att jag bryr mig mindre och mindre om vad andra tycker. Att jag gör min egen grej, står upp för mig själv rak i ryggen trots att jag då och då vet att andra har annan åsikt. Jag formar min egen tillvaro efter vad jag vill. För jag har insett att lyckan finns där jag gömmer mitt leende och att så länge jag mår bra spelar det inte någon roll vad andra tycker. Det har varit ett långsiktigt mål för mig, och det har inte kommit utan arbete. Men jag inser att jag har blivit bättre på att bry mig mindre och att jag låter mina val i livet baseras på vem jag är och vad jag vill istället för vem människor tror att jag är och vad människor tycker att jag borde göra. Det är himla bra det. Är det enkelt? Nej. Det vet du lika väl som jag. Det är faktiskt något av det svåraste som finns, och det hade inte gått utan de där människorna som står vid sidan av. Människorna som tycker om mig och hejar på. Jag är otroligt tacksam för det. Jag tycker att det är viktigt att ”leva och låta leva”. För om jag irriterar mig på vad andra gör eller inte gör förskjuts bara mitt eget fokus. Genom att inte vara rädd för andra människors åsikter är det mycket enklare att leva och och låta leva. Genom att inte vara rädd för olikheter kan vi stället hitta det unika i varandra och faktiskt inspireras av det istället för att irriteras. Inspiration istället för irritation. Det är något att vara tacksam för.

Vem eller vad är du tacksam för idag?

Kommentera

