Glutenfria hamburgerbröd

I måndags tillagades det kycklingburgare hemma hos mig. Sist jag gjorde burgare av färs och bacon använde jag salladsblad som bröd, men den här gången var jag riktigt sugen på att testa hamburgerbröd. I min mening finns det inget som är så gott som ett riktigt fluffigt surdegsbröd till hamburgare och vid passande tillfälle är jag inte främmande att äta det men för det mesta undviker jag gluten eftersom jag får ont i magen. Simple as that. De här bröden är inte fluffiga som vetebröd, men de är hittills de bästa jag gjort. Mina senaste påhitt har blivit allt annat än lyckade.

20140624-075931-28771440.jpg20140624-075929-28769724.jpg

DU BEHÖVER:

50 g smör
6 ägg
1, 5 dl vatten
2 dl mandelmjöl
½ dl kokosmjöl
1 dl sesamfrön
2 msk fiberhusk
1 dl riven ost
1 tsk bakpulver
0,5 tsk salt

  • Sätt ugnen på 200 grader. Smält smöret. Vispa äggen till en luftig smet, ett par minuter med elvisp. Tillsätt sedan smör och vatten. Blanda samman.
  • Rör ihop de torra ingredienserna och blanda ner dem i smeten. Låt smeten stå och svälla i 10-20 minuter.
  • Lägg ut sex klickar glest på plåt med bakplåtspapper. Forma dem, med blöta fingrar, till runda kakor.
  • Strö över sesamfrön eller riven ost (jag gjorde tre av varje) och grädda i ca 25 minuter. Låt svala under bakduk.

 

5 thoughts on “Glutenfria hamburgerbröd

    • Superfiffigt ju! Hmm, jag vet inte om det kanske går att använda kokosolja/fett istället? Det finns säkert andra tillvägagångssätt också tänker jag, men smör är ju himla smidigt om en äter det. Vid tillfälle ska jag prova kokosolja istället och se hur det fungerar. Återkommer!

Kommentera

