En dag med studierna

God morgon kompis!

Igår sov jag till nio. Idag vaknade jag, pigg som en lärka, klockan sex. Lika skönt som jag tyckte att det var att riktigt få sova ut igår, lika skönt tyckte jag att det var att vakna tidigt idag. Det är något särskilt med att vakna tidigt. Dagen som ännu inte har börjat. Avsaknaden av människor på gatorna. Känslan av att staden sover, ingen stress. Bor en i en större stad kanske en aldrig upplever det lugnet på gatorna, jag vet inte. Men här, i min lilla stad, är det inte mycket liv och rörelse halv sju på morgonen. Jag gillar det.

Som sällskap på min tidiga promenad den här morgonen hade jag herrarna Daniel Larsson och Robert Svensson i deras podcast Fitnesspodden. Jag har snart lyssnat igenom samtliga avsnitt och vill verkligen rekommendera er att lyssna. Killarna är uppenbart riktigt kunniga, och är lite vassa i tonen på ett sätt jag gillar men har verkligen glimten i ögat. De tar ideligen död på myter om träning och hälsa och lyfter hälsa ur ett långsiktigt och hållbart perspektiv. Killarna, som båda har en gedigen lista med utbildning och erfarenheter, arbetar inte med quick fixes och kortsiktiga lösningar. Jag får snarare intrycket av helhetshälsa, balans och sunt förhållningssätt från killarna. Jag lär mig mycket genom avsnitten, och framför allt bekräftar de många av de tankebanor jag har om träning och hälsa. Störtskönt. Ge er in och lyssna!

20140626-085005-31805520.jpg 20140626-085005-31805872.jpg

Den här dagen ägnar jag åt studier. Till skillnad från igår klär jag på mig kläder och sminkar mig, jobbar under bestämda tider och ser till att ha en städad arbetsplats för bästa studiero. Det är riktigt njutbart att ha sådana där skrota runt och känna sig ledig-dagar, men för att få saker gjorda behöver jag struktur. Det är något jag lärt mig av erfarenhet. När jag studerade på universitet insåg jag, framför allt de två sista åren, hur min inlärningsstil fungerar. På många sätt handlar det ju om att ta reda på hur en lär sig. Vi är så otroligt olika och lär oss därmed bäst på olika sätt och i olika miljöer. Bäst framgång i mina studier får jag genom att vara påklädd som om jag skulle till jobb/skola, ha städat omkring mig och behöver eliminera ljud. Jag tillhör den skara människor som behöver föra dialog med mig själv, vilket gör att jag pratar och förklarar saker för mig själv. Ibland glömmer jag bort att jag behöver ha det tyst omkring mig för att bäst lära, men känner ofta någon form av stresskänsla inombords som påminner mig på att musik, radio eller teve bör stängas av. Jag tror att mitt enorma behov av musik kom under en tid när jag försökte fly från mig själv och inte klarade av att vara i tystnad. Det var ett sätt att döva ensamhet. Idag kan jag vara ensam, och jag kan också stänga av musik och andra ljud för att ge mig själv ro att studera eller arbeta. Jag stänger dessutom av ljudet på min mobiltelefon för att minska risken för störningsmoment. Mail, sms och sociala medier kan vara nog så lockande ändå.

Hur lär du dig bäst? I tystnad eller med musik? I myskläder uppkrupen i soffan eller påklädd, sittandes rak i ryggen vid köksbordet? Ensam eller tillsammans med andra?

Kommentera

