Känslomässigt begåvad

God morgon måndag!

Hur är det egentligen ställt med junivädret? Det är en väldans massa regn här hos mig. Den där balkongen som jag planterade finfina blommor på för att kunna njuta av sena sommarkvällar har jag inte suttit mycket på. Fast blommorna växer bra förstås, de får mycket vatten och då och då lite solstrålar. Alltid något.

Nu är ju just vädret något vi inte kan göra något åt eller kontrollera och något jag har lärt mig att inte lägga energi på. Det spelar ingen roll hur irriterad eller upprörd jag blir över att solen inte skiner, den kommer inte att skina mer ändå. Vad som händer om jag ställer mig på gatan och skriker ut all min frustration över vädret är troligen någon form av förlösande känsla att göra av med ilska, men solen kommer inte att skina mer. Vad jag däremot kan göra något åt är hur jag ser på det jag inte kan kontrollera och vad jag gör med den. När jag vaknade i morse och regnet låg i luften gick jag helt enkelt till gymmet för att avverka min tänka morgonpromenad. Det kändes lockande att stanna hemma och njuta av frukost i lugn och ro, men i den bästa av världar kan jag få både och. Först promenad på löpbandet och därefter en njutbar stund med frukost och grönt te. Härlig start på dagen och en win win för mig.

20140630-095738-35858428.jpg20140630-095737-35857684.jpg20140630-095738-35858056.jpg

Vevve tipsade mig för ett tag sedan om boken Drunkna inte i dina känslor. Jag har haft den hemma ett tag och den har stått överst på att lästa-listan men jag har liksom inte kommit till skott. Igår påminde hon mig, den där Vevve, och jag antar att mitt inlägg Tusen gånger starkare fick henne att tänka på boken. Varför jag inte öppnat boken tidigare vet jag inte, men så fort jag började läsa ordentligt var det som att hitta hem. Jag skrattade högt för mig själv, nickade igenkännande och kände: den här boken handlar om mig. Författarna använder ordet StarkSkör (stark-men-extra-känslig-för-intryck-både-inifrån-och-utifrån) och det innebär i deras mening att ena dagen vara stark och kreativ, full av idéer, driven och företagsam, redo att hoppa på alla möjliga projekt för att andra dagen vara känslig intill hudlöshetens gräns, en bräcklig skugga som helst vill dra täcket över huvudet och aldrig mer visa sig för omvärlden igen, med ett sinne som registrerar nyanser andra inte alls tar in. Som ni säkert förstår; det krävs inte mycket läsning för att inse att boken handlar om mig. Jag vet ju allt det där egentligen, att jag är både stark och skör. Att jag är driven och kreativ samtidigt som jag kan vara otroligt överkänslig och känna av signaler från människor som andra överhuvudtaget inte uppfattar.

Boken handlar alltså om att vara känslomässigt begåvad, och jag tycker att det låter tämligen fint att vara sådan. För mig handlar det ju alltid om balans, att inte låta någon av dessa två tillstånd fullständigt ta över. Duracellkanin eller blöt fläck på golvet. Att istället kombinera kreativitet och drivkraft med mjukhet och värme. Jag fortsätter att läsa med stor nyfikenhet och igenkänning. Framför allt landar jag tryggt i att det finns en simskola för oss som riskerar att drunkna i känslohavet. Jag räknar med spännande läsning, ett par aha-upplevelser och en dos insikter, som precis som vanligt inte kommer på rea.

4 thoughts on “Känslomässigt begåvad

  1. Jag läste den boken nu i vintras och det var som att jag, precis som du skriver, hittade hem. Fick svart på vitt att det inte är fel på mig, det har jag ju innerst inne vetat hela tiden men ändå. Jag gillade verkligen boken. Min pappa har alltid haft svårt för att jag är så här, och det har varit jobbigt. Men, efter att jag hade läst boken kände jag mig mer säker och trygg så då tog jag upp det med honom. Det var inte ett enkelt samtal, men det var nog bra för oss. Idag är vår relation bättre än den någonsin varit.

  2. Jag tycker att det känns skönt också att det är okej att vara starkskör. Som att de ger grönt ljus liksom, inget är fel – bara precis som det ska vara.
    Kul att den träffade rätt

  3. Ping: Om brevet från 2013 | En träningsblogg och lite till

  4. Tack tack tack!!!! Haha, jag är precis lika dan! Superwoman men såååååå skör och pluss gravid hormoner! 🙂 upp och ned var tionde minut typ, nu har jag beställt boken också.. Kom över din blogg, hur kommer jag ej ihåg..MEN vilken otroligt inspirerande blogg och människa du är! Keep up the good work and writing! Yaaay! Ha en fin dag, Kram Nina

Kommentera

