Vad är semester för dig?

Mina sista dagar på den här första delen av min semester ser väldigt lika ut. Jag gör egentligen inte särskilt mycket, men jag tycker att det är otroligt skönt. Jag uppskattar möjligheten att skrota runt. Jag brukade vara en tämligen rastlös person, någon som alltid ville att det skulle hända saker omkring sig. Det är något jag har fått jobba med och idag vet jag att det är ett beteende som grundade sig i svårigheten i att vara ensam. För när jag var ensam kom känslan av att vilja fly ifrån sig själv. När jag var ensam kändes det som var svårt mycket större och mycket verkligare, och jag blev tvungen att ta itu med det som kändes fel. Därför såg jag till att ofta ha någon att umgås med. Alltid något att göra, alltid något att skingra tankarna med. Att ideligen sysselsätta sig med något gör att vi fråntar oss möjligheten av att bara vara. Att njuta av stunden, att njuta av att göra ingenting. Att vara i nuet. Jag är säker på att det beteendet var en av aspekterna till att jag blev litet vidbränd för snart två år sedan. För jag loggade aldrig ut, ständigt påkopplad. Aldrig lugn i kroppen, aldrig lugn i sinnet.

Med tiden har jag blivit riktigt bra på att vara ensam. Det spelar ingen roll vilken dag i veckan det handlar om, vill jag vara för mig själv är jag det. Och just nu kräver jag en hel del tid för mig själv. Jag njuter av det. Jag bejakar det och jag uppskattar det. På söndag åker jag till Borås och kommer att bo där i tre veckor, ensam. Mina dagar kommer att ägnas åt att lära mig saker. Det innebär att jag behöver vara alert och aktiv och påkopplad. På kvällarna kommer jag fortsätta att lära mig saker. Jag ser fram emot det, väldigt mycket, men jag vet att jag också behöver den här tiden till att tända av. Jag behöver de här semesterdagarna för att inte dra alltför stora växlar, till att göra saker som gör att jag kommer ner i varv. Jag tränar, njuter av frukost i lugn och ro, pluggar och läser böcker. Ibland tittar jag på teve och umgås med människor jag tycker om. Det räcker gott för mig just nu.

För mig handlar semester om valmöjligheten att göra på sitt sätt. En del planerar sin tid till fullo, medan andra tar dagarna precis som de kommer. Att få välja efter vad en själv känner att en vill och behöver göra är ledighet för mig. Det kan vara att åka på en efterlängtad resa men det kan också vara att ligga kvar i sängen fram till lunch. Det handlar om möjligheten att göra det där vi inte gör dagligen. Jag har inte möjlighet att ligga kvar i sängen fram till lunch varje dag, precis som att jag inte har möjlighet att resa dagligen. Det är sådant jag kan ge mig själv när jag är ledig, och det är vad semester är för mig: att kunna välja, att njuta och att skapa minnen att plocka fram under den kalla vintern. Att ge mig själv saker jag mår bra av att göra. Saker som får mig i balans. Saker som lockar fram det bästa i mig.

Vad är semester för dig?

20140702-093242-34362695.jpg

Äta frukost i lugn och ro och läsa om skelettets anatomi är inte något jag kan göra varje dag. Min tekopp är påfylld flera gånger och jag njuter.

 

One thought on “Vad är semester för dig?

Kommentera

