Förändring tar tid. Låt det vara så.

God morgon raringar!

Idag ville kroppen inte ta sig ur sängen. Jag har redan sjuklig träningsvärk i ben och rumpa efter gårdagens benpass och exakt hur jag tänkte att jag skulle klara av ett jobbigt spinningpass i kväll det vet jag inte. Det ska nog gå vägen, men jag kommer att få smiska rumpan både en och två gånger.

Istället för den där morgonpromenaden jag har gjort till vana att ta nu på semestern rullade jag ut yogamattan. Jag har faktiskt yogat de tre första dagarna i juli och det känns bra att ”vara igång igen” med sommaryogan. Det känns inte motsträvigt, men jag får kämpa lite för att få till det. Faktiskt ta mig lite i kragen och make it happen så att säga. Jag vet att jag älskar det när jag väl är på mattan, men jag behöver också se till att ta mig till mattan. Det ansvaret ligger på mig.

Det är ju så att det tar tid att bryta gamla vanor och skapa nya. Oavsett om det handlar om saker vi tycker om att göra eller inte tar det tid. Jag pratade om det med en vän häromdagen. Hon har fått rekommendationen av sin ayurvedaterapeut (ingen aning om det är rätt benämning på vad hen är, men ni förstår säkerligen) att yoga på morgonen. Min vän menade att hon har gått igenom programmet och att det känns hur bra som helst, att hon ser fram emot att komma igång men att hon verkligen i n t e vill yoga på morgonen när hon vaknar. Kroppen vill inte. Hon vill inte. Jag sa till henne, precis som jag skrev ovan: vi behöver ge oss själva tid att införa nya vanor i livet. Det tar tid och det måste få ta det. Det spelar ingen roll om det handlar om att få in som rutin att gå promenader på morgonen, att yoga en stund varje dag, att börja träna eller att sluta snusa – det tar tid att komma in i det nya. Det tog cirka 20 dagar för mig att faktiskt komma över den där tröskeln att inte vilja ta en snus varje dag. 20 dagar av att absolut låta bli! Det innebär att jag inte alls kan förvänta mig att jag ska gå en morgonpromenad och sedan vara en sådan som går promenader på morgonen. Det innebär också att jag inte kan yoga en morgon och sedan tro att jag per automatik ska få kontinuitet i min yoga. Det fungerar inte så. I början behöver vi kräva lite av oss själva, men vi behöver också känna in den känsla som det nya ger. Tycker jag om det här? Känns det bra i kroppen? Vill jag fortsätta? Det är viktigt att vi ger oss själva tid till att känna in det nya och rätt förutsättningar för att lyckas.

När jag kände in i min kropp efter morgonens stund på yogamattan signalerade den välmående, lugn och harmoni. Det är känslor värda att sträva efter både en och två gånger till, men det är inte känslor som kommer att uppstår helt av sig själv. Om jag vill känna lugn och harmoni i kroppen behöver jag ta mig till mattan och jag behöver göra det om och om och om igen tills det görs lite mer av sig själv. Förändring tar tid. Låt det vara så.

3 thoughts on “Förändring tar tid. Låt det vara så.

  1. Håller med. För mig var det en stor upptäckt att inse att saker kan vara rätt även om det inte känns bra till en början EXAKT varje gång. Förstår du hur jag menar? Jag kanske inte alltid vill morgonyoga innan jag gör det, men efter två solhälsningar blir det fantastiskt. Våga över tröskeln! Och ibland blir det inte fantastiskt, men det betyder inte att jag har slutat tycka att det är kul för alltid. Går att applicera på allt för mig. Övar på att inte alltid vara så svartvit och snabb att döma.

  2. Jag ska börja yogakursen som Erika har i höst tänkte jag. Känner att det kan vara en bra investering för mig. Jag har dock inte införskaffat mig en matta än då jag tycker det finns en uppsjö av olika varianter på nätet. Har du något tips?

    Kram

  3. Vad gör du när du har mycket träningsverk. Gjorde ett pass legsulution med Sats på Teneriffa i måndags och kan knappt gå! Så grymt ont i låren! Springer men detta var tydligen andra muskler!!

Kommentera

