Litteraturhistoria och anatomi: same, same but different

Första dagen avklarad och det är många känslor i omlopp. Ungefär ett hundratusentals gånger har jag drabbats av jantelagsängslan och ifrågasatt jag vad egentligen tror att jag håller på med. Lika många gånger har jag njutit av att göra det jag gör. Men hörrni, det här med anatomi är svåra grejer. Jag kan rabbla litterära epoker, årtal, författare och strömningar i samhället från antiken till modern tid men att lära mig skelettmusklernas anatomi på latin, var musklerna sitter på kroppen och hur de fäster, vilken funktion de har – det är en helt annan femma.

Jag försöker att komma ihåg att jag kände precis så här inför de litterära epokerna innan jag träffade Claes Evenäs för första gången. Claes var min lärare under de två åren jag läste svenska på universitetet och jag har aldrig tidigare blivit så trollbunden av en människa som Claes. Hans sätt att berätta kunde hålla mig vaken i flera timmar och jag blev liksom bäst i klassen på det där med litteraturhistoria trots att jag aldrig tidigare hade tyckt att det var särskilt intressant. Inte förrän jag fattade galoppen så att säga. När en förstår hur saker och ting hänger ihop, vilka trådar som är knutna till varandra och vilka pusselbitar som passar i vilka blir allting så väldigt mycket mer intressant. Exakt så tänker jag att jag kommer att känna för anatomin. Jag kommer att förstå kroppen på ett helt annat sätt. Jag kommer att inse hur fantastisk kroppen är, hur saker och ting hänger ihop. Jag behöver bara ta mig igenom de här termerna för att förstå helheten, to see the big picture. Litteraturhistoria känns så väldigt enkelt och futtigt i jämförelse med den här utmaningen, men jag vet också att det inte är sant. Jag kommer att lära mig de här bitarna och jag kommer att göra det bra. Så det så.

Har du tips på hur en bäst pluggar på anatomi? Bring it!

anatomi

 

 

2 thoughts on “Litteraturhistoria och anatomi: same, same but different

  1. Finns appar att ladda hem för apple..där man ser musklernas ursprung och fästen..och så kan man plocka bort lager för att komma till de djupa musklerna och de ytligare. Finns även för skelettet, hade jag när jag tentapluggade anatomi..kanske vore ngt att kolla upp om du inte redan har det:) förresten har jag följt din blogg länge, och tycker du skriver på ett så bra och klokt sätt..som får mig att fundera,vilket är bra och inget jäkla idealhets,befriande!!.Du kanske känner igen mig,gymmade mkt på morgonen förr för ngt år sedan innan ja flyttade..lite asiatisk utseende,kort, lite rund -mkt kärlek 😉

  2. Åh vad spännande Cilla! Ska bli jättekul att hänga med på din resa här.
    För mig var muskler på latin som att plugga glosor, så jag har inga konkreta tips där. Det roliga (och svåra enligt mig) är sen när man går vidare på rörelser. Jättespännande och lärorikt.
    Åååh, du har SÅ mycket kul framför dig, jag är avis! 🙂

Kommentera

