Min kropp är min kropp och den duger alldeles jättebra

Den här dagen har varit en mycket märklig dag. Jag har låtit människor, som jag precis träffat, klämma och känna och mäta min kropp. Jag är ju inte tjejen som slänger av sig tröjan så där bland okända människor direkt, och det var faktiskt en tämligen jobbig situation. När vår lärare sa att vi skulle genomföra mätningar kom gamla hjärnspöken och osäkerhet snabbare än en gasell tar sig fram på savannen. Min första reaktion var att fly. Så himla märkligt hur snabbt en gammal tankebana kan sätta in så där per automatik. Det uppstod liksom en sådan situation där jag med full kraft fick tänka till och tänka om. Jag fick tänka rätt och se till att koppla om de där gamla tankarna som skapade en känsla av obehag i mig. Det är ju en felkoppling att tänka så. Som om det vore något fel på min kropp i jämförelse med de andra.

Lyckligtvis flydde jag inte ut ur lektionssalen utan jag kom fram till att vi har olika kroppar; på den här utbildningen och utanför utbildningen. Det var ett stort liv utanför min trygghetszon att låta andra människor mäta min kropp, men jag tillät det. Och jag dog inte! Jag överlevde och efteråt var det egentligen no biggie. Min kropp är min kropp och vi kom inte fram till något jag inte redan visste: att min kropp består av ben och muskler och fett. Det viktiga i situationen var att uppleva och uppmärksamma min reaktion, min egen första impuls i att bli osäker inför min egen kropp. Jag borde ha sträckt på ryggen, slängt av mig tröjan och låtit de där okända människorna studera min kropp. Istället fick jag för mig att min kropp var sämre än de andra kropparna. Och att ta den känslan och vända den till något annat var det viktigaste för mig idag. Inte exakt hur mycket fett och muskler min kropp består av.

Efter dagens föreläsningar och genomgångar stannade jag kvar på gymmet och tränade. Jag har inte gjort annat än att promenera till och från skolan sedan i söndags och den där rastlösheten i kroppen började infinna sig. Jag sprang intervaller och krämade ur axlar, biceps och triceps. Det allra roligaste och allra ballaste var att jag idag förstod mina muskler och mina rörelser på ett helt nytt sätt. Det kändes döhäftigt att förstå varifrån en rörelse börjar och var en annan rörelse tar vid, vilken led som är kopplad till vad och vilka andra muskler som faktiskt stöttar och stödjer i en viss rörelse. Det är som att börja om från början. Det känns som något helt nytt. Jag gillar känslan.

På vägen stannade jag till på Fruits & Friends Juicebar som jag fått tips att besöka. Dit kommer jag att gå igen. Där fanns allt från grönsaksjuicer och smuttis till chiapudding. Jag köpte en supersmaskig smoothie med banan, mandelmjölk, banan, kanel och jordnötssmör och det sa bara slurp, så gott!

20140709-221605-80165719.jpg

 

One thought on “Min kropp är min kropp och den duger alldeles jättebra

  1. Oj vilken utelämnande situation. Tror inte att många kan känna sig helt bekväma i den, oavsett bakgrund. Förstår att instinkten var att fly men himla bra att stanna i den obekväma situationen, det är ju först då man inser att den inte är så farlig som man instinktivt upplevt och sakta blir man av med alla inneboende hjärnspöken som kanske lurar kvar som små hyresgäster.

Kommentera

