Våga vara du

Kommer ni ihåg inlägget Om tanden som blev min akilleshäl? Jag har tänkt mycket på det där, att jag verkligen tycker om de där uttrycken som bara är mina. Att mitt leende är något som är karaktäristiskt för mig och att det är ett vackert leende. Den där lilla sneda framtanden som jag såg som en hemsk defekt under så många år har istället blivit ett uttryck för att jag är jag. Jag vill inte ha en perfekt tandrad. Jag vill ha min tandrad och mitt genuina leende.  Jag är glad ofta och jag skrattar mycket. Precis så vill jag ha det.

Vi måste, måste, måste sluta oss att jämföra oss med varandra. Att sträva efter att vi alla ska se ut på samma sätt är inte hälsosamt. Det är faktiskt bara onödigt och tråkigt. Jeanna och Vevve pratar om det i det senaste avsnittet av Helt Organiskt – det där med att vi har bilder av hur andras liv ser ut och att vi försöker apa efter. Men det är ju bara en bild av hur vi tror att de här människorna lever och oftast blir det vi försöker efterlikna helt orealistiskt och ouppnåeligt för att den bild vi har är felaktig. Vi lever olika liv. Vi har olika kroppar. Vi söker olika mål och mening med livet. Det går inte att applicera andras liv rakt av i mitt liv. Så istället för att lägga ner en väldans massa energi på att försöka efterlikna andra tycker jag att vi lägger ner vår energi på att vara oss själva. På att våga vara oss själva. På att älska våra skavanker precis lika mycket som andra delar av våra kroppar. Sluta kämpa emot. Öppna ögonen. Uppskatta. Älska. Njut. Älska mer. Älska dig själv. Våga vara du. ❤

20140711-192824-70104331.jpgcillatand

2 thoughts on “Våga vara du

Kommentera

