En stor, stor dag

Jag önskar att jag kunde få er att förstå exakt hur stor den här dagen har varit för mig. Det är en dag jag kommer att minnas för alltid. En dag jag kommer att kunna plocka fram ur minnet om och om och om igen. Från och med idag är jag licensierad personlig tränare och kostrådgivare. Det är en stor dröm som har gått i uppfyllelse. En dröm som det ligger mycket hårt arbete och beslutsamhet bakom. Jag känner mig otroligt stolt över mig själv. Kanske är det här något av det största jag har gjort. Fem år på lärarprogrammet var sannerligen ingen barnlek, men jag har tamigfan aldrig kämpat så innerligt för något som jag har gjort för att göra den här utbildningen till verklighet. Jag har mött många hinder på vägen, men trots det gav jag aldrig upp. Jag har planerat och satt upp mål och sparat pengar och sett till att göra den här drömmen till verklighet. Oavsett vad jag väljer att göra med den här utbildningen har jag lärt mig så otroligt mycket. Och jag är otroligt stolt över mig själv; för min envishet och för min drivkraft.

Den här dagen känns inte bara viktig för beskedet om att jag klarat utbildningen utan också för att jag var på vidare utredning kring de här cystorna jag har på höger äggstock. Den som följer mig kanske minns att jag fick åka akut till Västervik på midsommardagen och det visade sig att jag hade cystor som spruckit, vilket orsakar otrolig smärta. Den läkare jag träffade vid akutbesöket ville avvakta med operation och utreda cystorna vidare för att med större säkerhet utesluta något så hemskt som cancer. En vill ogärna riva på äggstockarna om en inte behöver och därför är det att föredra att avvakta med att skrapa på cystor för att se om de minskar av sig självt. Jag fick idag träffa en helt fantastisk kvinna på Västervik sjukhus. Hon gav ett förtroende ingivande intryck och var oerhört proffsig. Hon förklarade så att jag förstod och gick igenom eventuella svårigheter och ”farligheter” med det jag för tillfället lider av. Vid undersökningen visade det sig att cystan har minskat i storlek och att risken för att den är elak då är minimal. Jag förstår att det där med cancer och cystor är en helt vetenskap, men förenklat sagt verkar det som att en cysta som är av ond sort inte försvinner av sig själv. Det såg till och med fint ut i min lilla livmoder, kanske finare än det någonsin har gjort. Jag har ju gjort ett antal undersökningar och ultraljud sedan jag fick min PCOS-diagnos 2008, men det har aldrig tidigare sett så lovande ut som det gjorde i dag. Och det gör mig så glad! Jag har arbetat hårt för att minska den hormonella rubbning jag har i kroppen, för att få igång menstruationen på naturlig väg. För att göra mig så fertil som möjligt så att säga. Därför grät jag nästan av lycka idag när läkaren menade att allting såg fint ut. Att cystorna troligen är helt ofarliga och att de med tiden kommer att försvinna. Att min lilla livmoder mår bra och att jag tar fint hand om mig själv. För mig är det en stor, stor nyhet på en stor, stor dag.

Den här stora dagen firades sedan med ett glas vin, middag och bio i Västervik. Givetvis med tillhörande hångel. Jag nyper mig själv i armen för att verkligen ta min att den här dagen är verklighet. Att känna sig lycklig är bara förnamnet. 

20140730-223417-81257678.jpg20140730-223418-81258242.jpg

8 thoughts on “En stor, stor dag

Kommentera

