Bestäm dig för målet och du blir en annan människa

När jag somnade igår pirrade det i varje liten kroppsdel i mig. Trots att jag var så trött efter den omtumlande dagen hade jag lite svårt att somna. Det är svårt att ta in att jag äntligen, äntligen tagit mig fram till ett av det här årets största mål. Det känns ju typ overkligt. Jag låg i sängen och funderade på vad det är som egentligen har gjort att jag lyckats. Det är givetvis många små steg som ligger till grund för framgång, men för mig handlar det om att bryta ner vägen till två viktiga punkter som går hand i hand.

  • positiv inställning
  • en tydlig målsättning

Varför detta tjat om positiv inställning? Varför tycker jag att det är så viktigt med rätt mental inställning? Som jag ser det är det grunden till att lyckas med allting. Vi har dem alla i vår närhet – folk som enbart pratar om negativa saker, som ser glaset som halvtomt, som gnäller och klagar. Vad tror du händer med en sådan människa? En sak kan jag lova er; de blir inte särskilt tillfreds med tillvaron. Människor som är missnöjda med tillvaron har ofta fastat i sitt eget sätt att tänka och skyller ofta på andra. Det är alltid någon annans fel att saker går snett, att det inte blir som en tänkt sig. Och det är ju smidigt på ett sätt, för det innebär ju att en inte behöver ta eget ansvar. Men vet ni? Det är först när vi inser att vi inte kan skylla våra egna liv på andra människor som vi kan må bättre. Det är först när vi inser att vi aldrig kan skylla på någon annan än oss själva som vi kan göra en verklig livsstilsförändring. Och oavsett vad en del människor säger tror jag faktiskt att alla människor vill må bra. Jag tror att alla människor vill leva ett liv där de känner sig tillfreds med sig själva och sin tillvaro. Den som säger något annat ljuger.

När det kommer till vår privata sfär kan vi välja lite mer på egen hand vilja vi tillbringar tid med. Jag har valt att umgås mindre med vissa människor genom åren, precis som att vissa människor har valt att umgås mindre med mig av den enkla anledningen att vi på ett eller annat sätt inte har plockat fram det bästa ur varandra. Det är så det måste få vara. På jobbet är det betydligt svårare. För vi har dem alla på arbetsplatsen, eller hur? Människorna som klagar över hur tråkigt det är, hur korkad chefen är, hur orättvist lönen sätts eller i mitt fall: hur mycket betygen har sjunkit eller hur oförskämda dagens elever är. Tro mig, det är lätt att ryckas med och det är betydligt svårare att stå emot. För handen på hjärtat: hur många gånger har du inte suttit i lunchrummet och ryckts med i diskussioner om hur mycket bättre allting vore om ni bara kunde få en bättre chef fastän du kanske egentligen inte tycker det? Lyssnar vi på dessa personer och dessutom tar efter går det troligen snabbt att komma fram till att det är onödigt att gå till jobbet överhuvudtaget.

Vi måste göra tvärtom. För vi blir varken glada eller effektiva av att gnälla. Om du bestämmer dig, sätter ett mål och skapar en riktning för ditt liv kan du stå emot gnällhörnan. Din målsättning blir din skyddsmur. Hur? Jo, om jag har en tydlig målsättning att sträva mot och en tydlig plan som pushar mig åt rätt håll kan jag avstå att lägga energi på helt fel saker. Om gnällhörnans jämrande inte går hand i hand med vad jag vill behöver jag strunta i dem. För en sak är säker; om jag lägger energi på helt fel saker kommer det inte att ta mig närmare mitt mål. Tvärtom. Om du har rätt mental inställning kan du stå emot de där människorna som gnäller, gnäller, gnäller. Din mentala skärpa är ditt viktigaste vapen: väljer du mörker blir det mörker. Känns det otydligt? Tänk så här då: om du har som mål att gå ner i vikt och ändå äter godis flera gånger i veckan – kommer det då att ta dig närmare eller längre i från ditt mål?

Vad är då så viktigt med att ha ett mål? För det första: om du inte har ett mål hur ska du då veta vart du ska? Tänk dig det här scenariot: Du kliver på bussen och chauffören frågar dig vart du ska. Du svarar: jag vet inte, jag ska bara åka omkring lite idag. Du åker omkring med bussen, utan mål och mening, och när dagen är slut kliver du av exakt på samma ställe där du klev på. Uträttade du något den dagen? Kom du någonstans? Lärde du dig något? Det kan förvisso vara trevligt att åka omkring och utforska en stad, men exakt hur effektivt är det att göra det dagligen? Inte särskilt.

För det andra: du kommer att möta motstånd. Det kommer att hända saker på vägen som hindrar dig. Hur många har inte blivit sjuka precis när vi har bestämt oss för att komma igång med träningen? Eller den där bekantingen som alltid talar om för oss att vi tänker fel och att det vi vill göra aldrig kommer att hålla? Den som säger så är troligen en sådan som själv börjar och börjar om. Ofta. Du behöver strunta i det. För om du vill lyckas med en målsättning behöver du hålla fokus. Hela tiden. För du kommer att möta hinder på vägen, både i form av oväntade situationer och människor som inte håller med dig. Har du då en målsättning och plan för hur du ska nå mitt mål kan du göra problem till lösningar och du behöver inte lyssna på dem som inte tror på dig. För snälla, snälla, snälla: låt inte någon annan bestämma åt dig. Särskilt inte någon som inte känner dig, som inte är insatt i din målsättning eller som inte vet varför det är viktigt för dig. Du.Kan.Vända.På.Det. Du kan använda allt det där som finns på insidan, du kan använda din inre eld som bränsle. Du kan se det från andra hållet än de som inte tror på dig –  du kan vända på steken och hitta styrka, motivation och inspiration till att lyckas genom att ha ditt mål tydlig för dig. Om du skapar inspiration från insidan och hittar positiv inspiration från utsidan har du ju dubbla chanser att lyckas. Källor till inspiration är viktigt, men låt inte det du inte kan påverka stoppa dig.

målplansch

Jag vill visa dig att du kan lyckas, att du kan nå dina mål, trots att du möter hinder på vägen. Om du lägger energi på rätt saker, om du gör det som krävs av dig oavsett vad andra tycker kommer du slutligen att nå fram. Jag vet att du kan, men jag vill också visa dig att det sitter i huvudet. Du behöver ha positiv inställning. Inte bara för att hela livet blir roligare med schysst inställning utan också för att det kommer hjälpa dig att inte slösa din värdefulla energi på sådant du faktiskt inte kan påverka. Och slutligen. Det allra viktigaste av allt: skriv upp ditt mål. Sätt dig ner och skriv vad du vill och varför det är viktigt för dig i lugn och ro.  Det är inte ett uttjatat råd. Det är heller inte dags att komma med något nytt. Det är det bästa rådet till dig om du vill lyckas med att nå ditt mål. Det är därför alla säger att du ska göra det. För att det är så. Bekräfta dig själv och vad det är vad du vill göra genom att skriva ner det. Bestäm dig, skriv ner det. Du kan vara säker på att det ökar din chans avsevärt om du skriver ner ditt mål.

20140731-111219-40339874.jpg20140731-111219-40339316.jpg

 

Kommentera

