En gammal goding till frukost: kesellafluff

Jag äter sällan mejeriprodukter numera eftersom jag inte mår bra av det i större mängd. Jag blir lite gegging i halsen och magen blir orolig. Att äta mejeriprodukter då och då gör givetvis ingen större skillnad och ibland blir jag sugen på gamla godingar som kesellafluff till frukost. För några år sedan var det min frukoststandard, jag åt det jämt! Jag är verkligen som Fanny, som snöar in på en frukost i taget och håller mig sedan till den under längre tid. Mina hang ups den sista tiden har ju varit kokosmjölksyoghurt eller chiapudding. Idag dammade jag alltså av den gamla godingen kesellafluffet till frukost. Och boy, det är gott. Alltså riktigt gott. Är en ute efter bra med protein är det här en kanonbra start på dagen.

20140731-085414-32054371.jpg

DU BEHÖVER: (2 port.)

2 äggvitor
250 g kvarg/kesella
frysta hallon (eller andra bär du gillar)
1 dl proteinpulver med vaniljsmak (om man vill)

Vispa äggvitorna till ett riktigt vitt och fluffigt skum. Tillsätt sedan bär, kvarg och proteinpulver. Vispa samman och häll över i skål. Toppa kesellafluffet med till exempel linfrön, gojibär och kokos. Ät och njut!

Vad gäller proteinpulver använder jag det ibland, och ibland inte. Jag tycker att det ofta finns bättre alternativ än proteinpulver men då och då är det smidigt och det kan också vara bra smaksättare. Gör som du tycker, svårare än så behöver det inte vara. 1 tsk vaniljpulver eller några droppar steviadroppar kan vara bra alternativ för smak för dig istället.

 

One thought on “En gammal goding till frukost: kesellafluff

  1. Tänk att jag inte har testat fluffet! Jag snöar också alltid in på samma frulle längre perioder, kanske ska ge fluffet ett försök då, ser ju makalöst gott ut!

Kommentera

