Kycklingfärsbiffar med quinoa och kikärtor

Gårdagens middag blev en riktig höjdare: kycklingfärsbiffar! Har du en mixer hemma är det inte alls svårt att mixa kycklingfilé till färs. Ett par minuter och sedan är du ready to go! Min kompis Jennifer sa häromdagen att hon hade fått dille på risotto och jag blev så himla sugen på just det: risotto. Nu äter jag sällan ris eftersom jag blir uppsvälld i magen, men quina – det passar mig fint! En tämligen enkel middag, men väldigt god!

20140805-185514-68114242.jpg

DU BEHÖVER:

500 gram kycklingfilé
2 vitlöksklyftor
salt & svartpeppar
quinoa
kokta kikärtor
broccoli
sockerärtor
tomat
100 g fetaost
pesto
smör att steka i

Koka broccoli, kikärtor (om du inte köper på tetrapack) och quinoa. Inte tillsammans, utan var för sig givetvis. Blanda samman quinoa, kikärtor, broccoli, sockerärtor, tomat, fetaost tillsammans med pesto. Om du som jag gillar pesto så klicka på rejält. Låt svalna en stund innan servering.

Blanda samman den malda kycklingen med pressade vitlöksklyftor, salt och svartpeppar. För att få en bra storlek vägde jag mina biffar till cirka 50 gram, men det är inte nödvändigt. Gör en storlek som passar dig. Stek sedan biffarna i smör, ett par minuter sisådär. Servera sedan quinoaröran till biffarna och en klick aioli. Vill du göra din egen aioli hittar du receptet härSmaklig måltid!

 

One thought on “Kycklingfärsbiffar med quinoa och kikärtor

Kommentera

