Fight Cancer and Run

Jag fick i dagarna ett mail som berörde mig mycket. Att skriva ordet cancer i min inkorg är som att släppa en bomb. Känslorna överöser mig lavinartat och jag tänker på människorna som tagits ifrån mig på grund av cancerhelvetet. Jag tänker på mormor som blev frisk för att sedan bli sjuk igen. Hur hon bröts ner och förmultnade som om hon redan från början varit jord. Det var svårt den här tiden när mormor och farmor dog, bara med några dagars mellanrum. Jag minns så väl att jag skulle föreläsa om krishantering av flyktingbarn på universitetet och allt jag kunde känna var min egen kris. Jag minns inte vad jag sa på den där föreläsningen, jag minns bara hur jag kämpade för att hålla tårarna tillbaka och för att inte springa gråtandes ifrån föreläsningssalen.

Nyligen förlorade Vimmerby en vacker ung kvinna till cancerhelvetet. Felicia. Det blev återigen en påminnelse om att livet är skört och att vi aldrig aldrig aldrig kan ta varandra för givet. Att sjukdomen slår till på sina egna villkor. Att vi är slavarna som är dömda att lyda. Felicia. Hon som aldrig kommer att få uppleva studentsångerna tillsammans med sina klasskamrater. Hon som inte får göra misstag och lära sig igen. Hångla med fel kille. Bli kär i fel kille. Bli kär i rätt kille. Bråka med sin mamma och sedan skratta åt alltihop på det där sättet en bara gör med sin mamma. Flytta hemifrån och lära känna sig själv. Uppleva livet. Allt det där som vi bara tar för givet. Jag vet vet vet att djupet i den sorgen nästan är omöjlig att bära. En sorg ingen ingen ingen ska behöva bära på. Och jag tänker på er, ni som stod Felicia nära, och jag tänker på alla ni andra som också har förlorat någon ni håller kär till den där vidriga sjukdomen.

Jag fick ett mail av Niklas Oveborn, som boostar för den första upplagen av Fight Cancer and Run som går av stapeln i Göteborg den 20 september. Cecilia Hedström drabbades av cancer 2012, och hon skriver på sin blogg att det kändes som att hamna i livets väntrum. Hennes cancer upptäcktes tidigt och grymma läkare räddade hennes liv. Men vägen tillbaka, den får man klara själv. För Cecilia är det löpningen som tagit henne tillbaka, och nu anordnar hon loppet Fight Cancer and Run tillsammans med andra eldsjälar. Det viktiga är inte vilken tid du får. Det viktiga är att du springer loppet. För dig själv, för att vara en förebild. För att hjälpa forskningen. För att cancern kan dra åt helvete. Allt överskott går till cancerfonden.

Niklas skrev i sitt mail att han för inte så länge sedan fick sjunga på begravningen för sina vänners dotter. Hon fick inte bli mer än fem dagar och jag håller med honom när han skriver att han fortfarande inte kan gå med på att det får finnas kistor så små som den han såg den dagen. Och jag, jag tänker på mormor och på Felicia. Jag tänker på alla de människor som förlorat kampen mot denna fruktansvärda sjukdom. Därför ber jag er att anmäla er till det här loppet. För att det är viktigt. Kanske viktigare än något personbästa i världen. Jag kan inte springa loppet i år, för att jag befinner mig hundratals mil hemifrån och firar en stor dag i mitt liv. Men jag lovar er, hade jag varit i Sverige – då hade jag sprungit det här loppet. Jag hade sprungit för mormor och Felicia och alla andra människor som inte överlevt cancerhelvetet. Men du kan springa det här loppet och jag hoppas verkligen att du gör det. Tillsammans kan vi stötta forskningen. Så snälla snälla snälla, klicka dig vidare till Fight Cancer and Runs hemsida och anmäla dig och en vän eller ett helt stafettlag till loppet. Sakta eller snabbt, det spelar ingen roll. Bara du är med och gör skillnad.

2 thoughts on “Fight Cancer and Run

  1. Å nu fick du mig att gråta. Du skriver så vackert och ämnet är så sorgligt. Hag hoppas riktigt många springer!

  2. Jävla sjukdom! Och så tragiskt när den tar unga människor. Finns ingen rättvisa. Fint skrivet, blev alldeles tårögd.

Kommentera

