Välkommen tillbaka efter semester-feeling!

Det är ju ändå något särskilt med den där första dagen tillbaka på jobbet. Glada ansikten och varma kramar. Någon som väntar barn, någon som har gift sig. Trots att ett helt sommarlov har flutit förbi kunde det lika gärna ha varit igår som jag senast satt med mina käraste kollegor och åt lunch. Jag gillar mitt jobb, det gör jag verkligen! Jag gillar mina kollegor och jag gillar framför allt att vi är så många i lärarkåren som riktigt är på gång. Vi vill röra om i grytan, gnälla mindre på ledningen, få saker att hända, motivera och inspirera. Introduktionsveckan känns proffsig och genomtänkt. Åh, jag gillar känslan av full fart framåt.

Många kan känna att de har lite uppstartsbekymmer när de kommer tillbaka efter semester. Ni känner säkerligen till den där berömda semesterhjärnan; huvudet snurrar och det är svårt att veta var en ska börja och hur en ska komma igång. Några kanske faktiskt hänger lite läpp över att semestern redan är slut och tycker att det känns alldeles jättelångt till nästkommande ledighet. Jag tycker att det finns ett sjukt bra sätt att lösa det på:

KÖR SÅ DET RYKER!

Jag tänker att ju snabbare vi sätter igång desto snabbare kommer vi att ägna oss åt rätt saker på jobbet. Det är faktiskt inte särskilt svårt att låta det gå en eller till och med två dagar på jobbet där en inte uträttar särskilt mycket. Vi behöver självfallet värma upp och bli varma i kläderna innan vi tar i för fullt, men att mjukstarta alltför mycket känns bara segt. För mig är listor och planering lösning på att få saker att hända. Om jag skriver ner vad jag behöver göra är sannolikheten att jag gör det mycket större. Mitt allra bästa efter semester-tips för att komma igång och vara riktigt på hugget från början är att skriva en lista med de saker jag vill ha gjort de två-tre första dagarna efter semestern. Det blir liksom mycket lättare att veta var jag ska börja gräva med full kraft istället för att irra runt och gräva lite smågropar på olika ställen. Välj bara ett par dagar och bestäm dig för vilka saker som är viktigast nu i starten och sätt igång direkt! Du stryker punkter så fort du har uträttat dem och jag tycker att det där med att få stryka saker från en lista gör mig riktigt på hugget. Det är en känsla jag gillar för att motivera mig själv och det gör att jag mycket, mycket enklare kan komma över den där semestern är över och förbi-ångesten.Om jag nu hade haft någon sådan just i år. Men du kanske har lite huvudbry inför att börja jobba igen och då tycker jag att det här är ett bra tips just till dig. Kör så det ryker!

Och när du har uträttat vad du ska under din första arbetsdag kan du gå hem och göra vad du vill med en riktigt skön känsla i kroppen. För mig ledde det till ett lyckat pass på gymmet. Gymträning hörrni, det är det bäste.

IMG_9339

Kommentera

