Var glad över det liv du lever

Jag skrev häromdagen att jag är kär i mitt eget liv. Det innebär inte att jag tycker att mitt liv är bättre än någon annans liv. Jag är lycklig för mitt liv, för att jag har tagit mig dit jag är idag. De senaste åren har mitt liv varit lite upp och ner. Kanske har det varit upp och ner i många år, jag har nog bara vant mig att åka lite berg- och dalbana. Allra helst har det varit lite upp och ner när det kommer till kärlek och relationer.

Jag har alltid burit omkring på en tomhetskänsla som jag trott ska försvinna om jag bara träffade någon. Och om jag hade lyckats träffa någon fanns det alltid något att äta som dämpade känslan, saker att köpa och projekt att ägna mig åt. För den här tomhetskänslan fanns liksom alltid kvar. Det var som om jag sökte något jag aldrig lyckades hitta. För mig blev den stora utmaningen att arbeta med min självbild och självkänsla. För jag insåg att jag var den enda som kunde fylla tomhetskänslan – att jag behövde bli tillfreds med min tillvaro och trygg i mig själv. Jag behövde hitta mig själv, som det så fint heter. Jag behövde lära känna mig själv och lyssna på min inre röst för att förstå vad jag sökte efter. För så länge jag inte vågade känna efter vad som var rätt för mig skulle jag inte kunna styra mig själv åt rätt håll i livet. Jag behövde verkligen ta tag i allt trassel, alla negativa känslor och min skeva självbild. Jag hade ignorerat mig själv så länge att det hade blivit en dålig vana.

Just nu mår jag otroligt bra. Och jag uppmärksammar det och omfamnar det som ett sätt att fira framgång. Jag vet så väl att jag har tagit mig hit på egen hand. Människor har stöttat och lyssnat och pushat, men jobbet har varit mitt. Människor kan hjälpa oss på vägen, men att själv agera och utföra arbetet är vår egen uppgift. Jag är tacksam för människorna i mitt liv, men jag är också otroligt tacksam för min egen drivkraft och vilja.

Den här veckan föreläser jag om motivation på Vimmerby Gymnasium och det har varit ett otroligt roligt uppdrag. Jag har lagt ner ofantligt mycket arbete, men det har varit fantastiskt givande. Jag pratar bland annat om att hemligheten bakom att lyckas – med framgång och med att må bra – handlar om att själv göra jobbet och att ha det sitter i huvudet. För det är först när jag själv inser att jag är den som kan påverka min tillvaro och min framtid som jag kan lyckas. Först när jag inser att jag aldrig kan skylla på någon annan människa kan jag utvecklas och komma vidare. Och jag måste tro att jag kan, annars går det inte. Jag pratar också om att det handlar om att välja sida: det glada laget eller gnällhörnan. Den som vill tillhöra det glada laget, där allting är möjligt, behöver medvetet och aktivt arbeta för att förändra sitt sätt att tänka. För många, många gånger förändrar vi vår målsättning istället för vårt sätt att tänka. Som före detta medlem i gnällhörnan har jag fått lägga ner mycket tid på att förändra mitt sätt att tänka. Det har tagit många år och väldigt mycket arbete. Visionen var att må bra och faktiskt tänka mer positivt, men det var givetvis ingenting som förändrades över en natt. Förändring tar tid och förändring gör ont. Allra helst för våra egon. Ju bättre jag har blivit på att tänka rätt desto fler möjligheter och vägar har uppstått i mitt liv. Ju bättre jag blir på att tänka rätt desto bättre verkar det gå för mig – på jobbet, i min träning, i mina relationer.

Jag är glad över att leva det liv jag lever. Det är inte någon slump att jag för tillfället känner mig tillfreds med tillvaron eftersom jag har arbetat hårt för det. Jag är mår bra med mig själv och jag mår bra tillsammans med en annan människa. Och det är klart att man kan tänka; varför nu? Det är kanske svårt att förklara men jag tror att den kärlek vi känner har fått växa fram under bättre förutsättningar. På grund av min taskiga självkänsla har jag aldrig varit mig själv fullt ut i någon relation – det är jag nu. Det är svårt för kärlek att växa när trädet har sjuka rötter. För att det skulle bli möjligt för mig att skapa en sund relation var jag tvungen att rycka upp de sjuka rötterna och låta ett nytt, friskt träd växa. Jag bestämde mig. Jag bestämde mig för att jag ville vara med den här personen för att vi mår bra av varandra och jag valde att fokusera på det – därmed kunde något större växa fram. Och jag älskar, älskar att vara i den här relationen. Oavsett om vi delar en period av livet eller ett helt liv tillsammans mår jag bra – NU! Det finns ingen anledning för mig att fundera över hur det kommer att kännas om ett eller tio år. Nu, nu, nu är jag i ett flow och jag är lycklig för att leva det liv jag lever. Att känna lycka över vad en har åstadkommit är att fira framgång. Det är att bekräfta sig själv för vem en är och faktiskt säga:

DET DÄR GJORDE DU BRA.

IMG_9448

2 thoughts on “Var glad över det liv du lever

Kommentera

