Ta av dig din Jantehatt!

När ett företag berättar vad de är bra på kallas det för marknadsföring, vilket alla förstår är viktigt för långsiktig tillväxt. När en person berättar vad den är bra på kallas det för skryt. Det är både ofint och svenskt. Då heter det plötsligt

DU SKA INTE TRO ATT DU ÄR NÅGONTING.

Det är ju himla dumt att tänka så eftersom alla människor verkligen är någonting. Jag tror att om vi vill lära oss att tänka mer positivt och få bättre mental inställning behöver vi också mer aktivt välja det glada laget. I det glada laget är allting möjligt och var och en tar ansvar för sin egen lycka och framgång. Genom att aktivt välja att vara en del av det glada laget tar vi avstånd från gnällhörnan – där det är gnälligt, tråkigt och negativt. För att ta klivet från gnällhörnan till det glada laget behöver många människor ta av sig sin Jantehatt. Just den där hatten som så många människor bär omkring på som säger

DU SKA INTE TRO ATT DU ÄR NÅGONTING.

Du ska tro att du är någonting. Framgång och lycka i livet är för alla människor. Det är inte enbart för människor som har det mer förspänt i livet även om vi tidvis kan få för oss det. Framgång är för den som anstränger sig, tänker rätt och inser att jobbet är ens eget. Och inte ens människor som har det lite mer förspänt får allting gratis, de måste också anstränga sig och jobba – även om förutsättningarna ibland kan vara bättre än just mina. Du ska tro att du ha möjlighet att välja din väg, varje dag. För du kan bestämma dig att bli och vara precis vem du vill. Det spelar ingen roll om du brukade vara en sådan som vaknar upp på morgonen och tycker allting är skit, du kan välja att bestämma dig för att bli och vara en sådan som vaknar upp på morgonen och säger ja till livet. För du har alltid ett val. Du kan välja om du vill vara glad och du kan välja om du vill vara sur. Du kan välja att se det som händer i ditt liv som positivt eller du kan välja att se det som negativt. Du kan välja att älta det som redan har varit eller du kan välja att fokusera framåt. Du har alltid ett val. Du har alla möjligheter och det är du själv som bestämmer hur du reagerar på världen omkring dig.

Många gånger har jag gnällt över att min livssituation inte är som jag föreställt mig. Jag har då lagt en väldans massa energi på att gnälla över vad som är fel istället för att faktiskt göra något åt det. Gnäll är så himla okonstruktivt för det blir liksom inte så mycket av det. En bara ältar och ältar och gnäller och istället för att förändra det som är fel blir en defensiv. Jag tror på att hitta lösningar. Ofta blundar vi för de tänkbara lösningarna för att vi är bekväma och för att det kommer så naturligt för oss att gnälla. Egentligen är det inte svårare än att säga upp sig från jobbet när en inte trivs eller lämna sin partner om en inte är lycklig och tillfreds. Egentligen. Många gånger vet vi vad vi vill och rentav vad vi borde göra men vi göra det ändå inte. Varför? Av bekvämlighetsskäl och rädsla för förändring.

Jag vet att det ibland kan krävas mycket träning när det kommer till att tänka rätt. Fast jag vet att alla kan. Det handlar om vilja till förändring och att våga vara i allt det där som känns så himla svårt. Antingen gör en någonting eller så gör en ingenting. För att göra någonting är ett beslut. Det är att bestämma sig att göra det en behöver göra för att få det en vill ha. Att göra ingenting är också ett beslut. Det är att bestämma sig att inte göra det en behöver göra för att få det en vill ha. Genom att äga den inre bild av vem jag vill vara och hur jag vill leva mitt liv kan jag bli mycket mer fokuserad och villig att arbeta för att få det jag vill ha. Det är så jag håller motivation och drivkraft vid liv. Jag tar kommando. Jag bestämmer mig för att äga min inre bild och faktiskt använda min beslutsamhet för att kunna förändras till det bättre.

Får du inte det du vill ha av livet?

Sluta gnäll och gör någonting åt det. Det låter så tufft och provocerande och okänsligt men att få det en vill ha handlar om att agera; att göra. Antingen gör du ingenting eller så gör du någonting. Skillnaden mellan ingenting och någonting är mycket stor och det resultat du kan förvänta dig mellan ingenting och någonting kommer mest troligt att förändra hela ditt liv.

Så vad tänker du göra?

Tänker du bestämma dig för att du kan och för att du ha mål att uppnå? Eller tänker du göra ingenting?

IMG_9560

 

Kommentera

