Vänta inte på nästa tåg: ta möjligheterna när de kommer!

IMG_9492

Den här veckan har jag ägnat mycket tid åt den föreläsning jag har hållit på Vimmerby Gymnasium om motivation. Vilken utmaning hörrni. När jag blev tillfrågad i våras om jag ville föreläsa för samtliga årskurser tackade jag ja direkt. Vilken egoboost, vilken utmaning! Att få föreläsa om det jag brinner för är sannerligen en dröm som har gått i uppfyllelse och jag tyckte att det var så roligt att jag lovar er; det var inte sista gången. Om någon hade sagt till mig för några år sedan att jag hade fått en kick av att stå på scen framför hundratals människor hade jag skrattat. Det hade liksom aldrig hänt. Min rädsla för att ställa mig på en scen och låta människor granska mig från topp till tå hade liksom tagit överhand och jag hade hunnit tänka otroligt många elaka saker om mig själv. Nu älskade jag det och vill till och med påstå att jag gjorde det tämligen bra. Jag har klappat mig själv på axeln för väl utfört arbete och skriver ner några rader i min komma ihåg-bok inför kommande målsättningsplansch jag gör till nästa år.

Något som jag pratade om under min föreläsning är det här med att välja sida: att aktiv välja om en ska tillhöra det glada laget eller gnällaget. Med rätt attityd drar vi till oss likasinnade och med fel attityd drar vi till oss likasinnade. Livet blir vad vi väljer. Väljer vi mörker blir det mörker. För mig handlar det om att välja rätt sida så mycket jag kan, och jag har märkt att ju mer rätt jag väljer desto fler möjligheter och nya vägar uppstår det för mig i livet. Jag har på senaste tiden skojat om att det går lite för bra för mig nu, men som jag skrev häromdagen har jag självmant tagit mig dit jag är idag. Jag har inte halkat in i lycka och framgång på ett bananskal utan jag har jobbat för det. Skillnaden är att jag idag tar de möjligheter som livet ger mig. Det gjorde jag sällan förr. Då väntade jag alltid på nästa tåg, för att rädsla för att göra fel och misslyckas var så mycket större än nyfikenheten inför att upptäcka något nytt.

Den här helgen har jag ägnat åt att umgås med min kille, springa snabba intervaller, lyfta tungt på gymmet och fira framgång. Jag har äntligen fått min licens som personlig tränare och kostrådgivare på papper och det krävde givetvis att hoppa jämfota av lycka och skåla i skumpa. Jag passade också på att höja en skål för att jag på tisdag passerar 100 dagar som snusfri och tala om för min kille hur lycklig jag är som har träffat honom. Inte nog med det; jag har blivit erbjuden en plats som yogainstruktör och om allting går som det ska kommer jag att genomföra utbildningen redan den här hösten. Som ni säkerligen förstår: mycket att fira!

IMG_9505IMG_9523IMG_9532IMG_9536

 

One thought on “Vänta inte på nästa tåg: ta möjligheterna när de kommer!

Kommentera

