Tack för kärleken

Jag har längtat efter kärlek så länge jag kan minnas. Och i jakten på den rätte har jag många gånger förlorat mig själv. Jag har dragits till de stora gesterna och innerliga löftena. Jag har sökt mig till män som älskar att jaga och jag har skenat likt en skrämd hare mellan strålkastarna. Jag har vänt in och ut på mig själv för att duga. Gått emot min egen värdighet, förminskat mig själv. Känt mig skamsen för min svaghet, blivit arg på mig själv alla de gånger jag blivit lurad. Kärlek har varit som en drog för mig. Ett bekräftelsebehov som jag under hela mitt liv överkonsumerat.

Någonstans på vägen blev jag litet med rädd om mig själv. Jag slutade kasta mig in i vilken relation som helst, jag värderade min kropp högre. Jag bestämde mig för att sluta slarva med kärlek. Jag bestämde mig för att sluta jaga bekräftelse från andra och insåg att mitt första steg var kärlek till mig själv. Jag förstod att jag aldrig skulle kunna ha en fungerande och trygg relation om jag inte älskade mig själv. På riktigt. Och jag bestämde mig för att aldrig mer rädda någon. För alla de här männen som har gått omlott om varandra under snart femton år har varit ett projekt. Ett projekt att sätta tänderna i, att förbättra, förändra och förfina. Alla dessa män som jag trodde att jag kunde projicera goda egenskaper på, egenskaper de inte ens efterfrågat. Gränserna har varit hårfina. Det är inget jag är stolt över men det är så det har varit.

Jag önskade att nästa man som jag tillät kliva in i mitt liv skulle vara färdig med sig själv på det sättet att jag inte orkade vara ensam kvar som den som älskar på egen hand. Jag visste att jag behövde någon som stod stadigt när det blåser omkring mig. Inget missbruk, inga stora gester och innerliga kärleksförklaringar. Någon som gjorde det möjligt för mig att vara så bra jag kan som mig själv. Min mamma har alltid sagt till mig att kärleken kommer när jag minst anar det. Det var bara det att jag tyckte att jag hade minst anat det ganska länge. Hon är långt ifrån den enda som har sagt till mig att jag behövde älska mig själv innan jag så där på riktigt kunde älska en annan människa. Det var inte det att det inte verkade som en självklarhet för mig; jag förstod ju innebörden av att älska sig själv innan en älskar en annan människa. Det var nog bara det att jag inte förstod hur stor roll en sargad självkänsla spelar. Och jag trodde ju inte att någon märkte.

När jag som minst förväntade mig kärlek och i princip gett upp hoppet på att hitta en bra man stod han där. Alldeles för ung och till synes alldeles för olik mig. Det var inget missbruk, ingen överkonsumtion av bekräftelse. Inga stora gester. Bara kärlek som var fin och snäll och mycket. Jag tror att det är så att vi genom livet träffar bra män och kvinnor, men de är inte rätt för oss. De är bra men inte rätt. Ibland träffar vi också människor som är fel fel fel men marknadsför sig som bra och det sårar djupt. Jag har träffat båda sorterna. Sedan kommer den där personen, och allting faller på plats. En förstår plötsligt varför det aldrig har fungerat med någon annan. Det handlar om att hitta den där personen du inte vill vara utan. Som du helst umgås med mer än någon annan. Även om ni trycker på varandras knappar ibland och inte alltid håller med varandra är ni ändå varandras favoritmänniskor. Och det finns ingen annan människa du hellre skulle vilja somna och vakna jämte. Jag har förälskat mig i min bästa vän och jag har aldrig träffat någon som förstår mig så bra som han gör. Jag skrattar varje dag tillsammans med honom, och när jag gråter står han där som ett tryggt berg och kramar mig. Och ibland ligger han på golvet med mig när jag gråter. Han är där jag är. Kärleken kom till mig när jag minst anade det, och det var både bra och rätt den här gången. Trots allt. 

IMG_9570

3 thoughts on “Tack för kärleken

  1. Åh. Gud så fint, ärligt och fint skrivet Cilla. Är framför allt glad över ”slutet”, dagsstatus så att säga; att du hittat honom, den där mannen som inte bara är bra utan även RÄTT. Åh, det är du ju så värd!

    Det låter väl fånigt, med tanke på hur ung jag är (?) men jag känner ändå igen mig. Det är något jag egentligen vet att jag måste jobba på, att inte alltid bara säga ja. Ja till kärlek, för precis som du säger finns det massa bra människor, men de är inte rätt för det.. Jag tror, om jag ska analysera mitt mönster lite, att jag typ resonerar ”men vaddå vem skulle ANNARS vilja ha mig, det finns ju så många snygga/bra/fina tjejer de kan välja annars, så jag får ju PASSA PÅ här nu”. Usch så sorgligt det låter när jag läser det. Men det är nog så; ”vem är väl jag att säga nej här liksom”… Man tänker att det kanske blir bättre, att de där sakerna som inte är rätt kanske blir rätt en dag.. och då blir man hel. Är nöjd. Känner samhörighet. Bekräftelse. (och gör man det INTE är det ju för att man är så fucked up själv, såklart) Men, eftersom det kanske var just bara sådär lite halvbra och aldrig riktigt rätt, leder det ju bara till motsatt effekt eftersom det en dag tar slut. Och då är man återigen ensam, och misslyckad. Den som inte räckte till.

    Okej, för sent för mig att sitta och tänka på sådant här, inser jag. Blir för djupt för ditt kommentarsfält.. 😉

  2. Så jävla fint!
    Och oj vad jag känner igen mig. När det, återigen, tog slut på en relation för mig för två höstar sedan så insåg jag det där med att verkligen reda upp sånt där som alltid gjorde att det inte fungerade i längden. Ofta handlade det inte om killarna, utan om mig själv. Varje relation var som en återvändsgränd. Jag ägnade ett halvår till att vända om synsätt och tankar om mig själv och tänkte att den dagen ”han” dyker upp så är jag redo. Jag tänkte att det skulle dröja länge, men så en dag så fanns han bara där och det var rätt från första sekund. Precis som du skriver så är han också min allra bästa vän som jag alltid vill umgås med. Precis så tror jag att det ska vara – i alla fall för mig 😀

Kommentera

