Vad är du bäst på?

Många människor blir alldeles jättetysta när en ber dem att berätta vad de är bra på eller vad de tycker om med sig själva. Det är som att när en använder ordet bäst slutar människor att andas. Som lärare tvingas jag alltid att sätta det här med styrkor och svagheter i relation till varandra. Fokus under många samtal med elever är vilka svagheter som ska förbättras, men jag tycker också att det är otroligt viktigt att lyfta vilka styrkor eleverna har och fundera på hur de kan bli ännu bättre på det de redan är bra på. Det är värdefullt att vara medveten om sina svagheter för att kunna nå utveckling och bli bättre, men att lyfta sina styrkor är också viktigt. Det är ju himla viktigt att veta vart en hämtar kraft och energi. Om vi enbart lägger fokus på våra svagheter och sällan eller aldrig lyfter våra styrkor är risken att vår självkänsla tar skada.

Vi behöver göra tvärtom. Varför? Ja, hur många människor tror du gör tvärtom? Hur många människor går omkring och funderar på vad de är sämst på? Jag tror att svaret är: många! Det tycker inte jag låter särskilt uppiggande och roligt. Jag väljer att acceptera mina svagheter, brister och skavanker och bestämmer mig för att utveckla dem inom tid, men jag väljer att lägga mitt fokus på att utveckla mina starka sidor ännu mer. När jag vågar säga att jag är riktigt bra på någonting triggar jag mitt självförtroende och ökar min självkänsla. Att erkänna för mig själv att jag besitter egenskaper som är goda och att jag gör saker riktigt bra gör att jag känner mig tillfreds, jag känner mig bra och då mår jag också bra.

Vad är DU bäst på?

Det är en fråga vi behöver ställa oss själva. Ofta. Och vi behöver behöver behöver svara ärligt. För att sätta ord på våra positiva egenskaper stärker vi vår självkänsla. Det är att bekräfta oss själva och det är något jag har arbetat mycket med för att öka min sargade självkänsla. Jag skriver upp saker jag är bäst på. I början kändes det nördigt och dumt och fånigt men med tiden kändes det bra. Riktigt bra till och med. När jag skriver upp min positiva egenskaper talar jag om för mig själv att jag faktiskt är bra och bäst och att jag duger. Och det, det är en fantastisk känsla. Bara jag vågar tro på det och se det med klarhet. Många gånger inser jag också på vilket sätt de här egenskaperna och styrkorna hjälper mig i livet och jag kommer på saker jag har genomfört tack vare dessa styrkor. Bara det triggar mig ännu mer eftersom jag får bekräftelse på att jag kan.

När jag var liten boostade min mamma mig med

JAG VILL JAG KAN JAG SKA

och det är verkligen ett mantra som följt mig genom livet. Idag handlar det mantrat om att sätta mina styrkor i system. Att faktiskt använda de positiva egenskaper jag har för att komma närmare de mål jag har i livet. Att tänka på mina styrkor och göra mig själv bättre istället för att ideligen lägga fokus på mina svagheter är ett sätt att ge mig själv en annan måttstock. Det handlar inte om att jag blundar för mina sämre sidor, utan det handlar om att jag fokuserar på det jag har istället för det jag inte har. Vad jag gör blir så mycket mer värdefullt än det jag inte gör. Det innebär ett annat sätt att tänka om min egen utveckling och gällande vad som är bra och mindre bra i min tillvaro.

Använd dina styrkor för att komma framåt. Genom att bli bäst bäst bäst på det du redan är bra på kommer dina mindre bra sidor och svagheter också att utvecklas på vägen. Och när vi känner oss starka då klarar vi bättre av att jobba med och ta tag i det som känns svårt. För det är lättare att möta hinder på vägen när vi är starka och för att vara starka behöver vi använda den kraft som finns inom oss alla. Bara vi vågar se den med klarhet. 

IMG_9571

Kommentera

