Glädjen finns alltid inom dig

September baby! Min månad. Månaden när jag fyller 30 år och åker till Santorini för att fira tillsammans med min kärlek. Jag har alltid älskat att fylla år och min familj skämtar med mig för att jag fortfarande skriver önskelistor. För mig är födelsedag och andra traditioner ett sätt att behålla barnasinnet. Som vuxen är det tidvis svårt att se på världen på barns naiva och förväntansfulla sätt men jag tycker att det är viktigt att vara lite barnslig mellan varven. Det är inte bara första september idag utan också måndag och vi har alla en sprillans ny vecka framför mig. Jag räknar ner dagarna till fredag då jag har bjudit in till födelsedagsmiddag på Club Prime med familj och nära vänner. Jag är alldeles längtig jag!

Den här veckan kommer jag att fokusera på att välja glädjen. Att komma ihåg att glädjen finns inom mig och att det är upp till mig att plocka fram den när det känns svårt i livet. Ibland är det så enkelt att fastna i och beskylla andra människor för hur tillvaron är. Det är svårt att påverka allting som händer och sker, men vad jag däremot kan påverka är hur jag reagerar och agerar. En motgång kallas ofta för prövning, men jag tycker också att det är viktigt att komma ihåg att medgång och framgång också är en prövning. Att möta motstånd är en prövning av tålamodet och att lyssna på den inre rösten för att fatta rätt beslut istället för att ta den enkla väggen. Att ha medvind en tid är också en prövning för vår ödmjukhet och vår förmåga att inte ryckas med i allting som händer. Ibland kan jag få för mig att jag ska slitas ner i ett mörkt hål helt utan förvarning bara för att jag upplever harmoni och medvind i tillvaron. Så är det givetvis inte. Ibland kommer det att blåsa rejält i livet och ibland kommer medvinden att göra mig stark. Det är viktigt att komma ihåg båda sidor för att uppnå harmoni inombords och för att verkligen njuta av tillvaron just nu. Risken är annars att vi enbart tänker på vad som kommer sen  och därmed inte njuter av hur bra det känns nu. Var jag än befinner mig den här veckan fokuserar jag på att komma ihåg att glädjen alltid finns inom mig om jag väljer den. 

IMG_9678

One thought on “Glädjen finns alltid inom dig

Kommentera

