Menskoppen

Vevve skriver idag om Träning vid mens vid mensvärk och jag älskar hennes inledning: Det är ett jävla tjat från dig om mens – ”Helt rätt, jag prata ofta om det och tänker inte sluta nu. Det är ganska stor grej som upptar en hel del av min vakna tid och är precis lika kvinnligt som kroppsbehåring, svettlukt och en oblekt anal.” Jag tänker ju också med det här med mens väldigt mycket. Min kropp, mina hormoner och mens är något som upptar mycket av min tankeverksamhet.

Jag har länge tänkt skriva och tipsa om menskoppen. Jag rekommenderar alla kvinnor att använda menskopp istället för bindor och tamponger. Argumenten är flera. Dels är det ett mycket vänligare alternativ för kroppen eftersom den inte alls torkar ut underlivet på det sätt som tamponger gör. Jag tycker dessutom att tamponger har tendens att inte bara torka ut utan också skava, vilket är en väldigt oskön känsla. Och jag tror att vi kan vara överens om att ett fladdrande tampongsnöre inte är särskilt fräsigt. Dels är det ett mycket ekonomiskt alternativ eftersom en inte behöver köpa diverse engångsskydd varje månad. Engångskostnaden för menskoppen är givetvis högre än ett paket engångsskydd, men det tjänar en in ganska snabbt. Jag betalade cirka 300 kronor och det tar inte särskilt många månader innan en har förbrukat det på bindor och tamponger. Dessutom är det ett miljövänligare alternativ. Sköts menskoppen på rätt sätt håller den i flera år och det skapar inte något avfall. Tänk hur mycket sopor en inte förbrukar, det blir i längden sjuka mängder.

Menskoppen förs in på samma sätt som en tampong, men behöver inte bytas mer än två till fyra gånger om dagen. Jag har badat med den, tränat med den och känner mig helt trygg. Menskoppen känns på alla sätt som ett bättre alternativ och det känns betydligt mycket fräschare än alternativen. Är du inte helt övertygad? Läs då tio argument för menskopp här. För mig känns det som det bästa ekovalet jag har gjort det senaste året. Det är bra för min kropp, för min ekonomi och för miljön. Menskoppen finns bland annat på menskoppen.se.  Prova. Jag lovar att du inte kommer att ångra dig!

IMG_9683 IMG_9682

4 thoughts on “Menskoppen

Kommentera

