Jag vill smitta dig med mitt positiva känslovirus

Det här året läser jag två kurser genom Högskolan i Jönköping som ingår i det skolutvecklingsprojekt som skolar har. Den ena kursen handlar om att motivera när ingen motivation finns och den andra kursen är en kurs i handledda samtal för oss som är samtalsledare i skolutvecklingsprojektet. Det är mycket att läsa och jag får planera mina dagar väldigt väl för att hinna med, men det är roligt också. Just nu har jag fastnat mycket för Samtalet med känslomässig intelligens (2012) som är skriven av av Hilmar Thór Hilmarsson. Boken väcker många tankar och ger aha-upplevelser. Vissa stunder får jag en knäpp på näsan och vissa stunder en bekräftelse på att jag är på rätt väg genom mitt sätt att tänka. Thór Hilmarsson skriver mycket om förmågan att skapa goda relationer och i vilken utsträckning en positiv attityd spelar. Han skriver bland annat att en positiv relation som bärs fram av positiva känslor är en viktig förutsättning för att locka fram andras bästa förmågor. När det känns bra vill vi göra saker. När det känns dåligt vill vi undvika saker. För mig som lärare och så småningom som personlig tränare och coach är det en oerhört viktig komponent att alltid ha med mig. Samtidigt tycker jag att det är viktigt för alla människor att bära med sig den tanken. När vi ger positiva vibrationer till människor i vår omgivning lockar vi fram andra människors positiva vibrationer och goda egenskaper. Med rätt attityd drar vi till oss likasinnade. Med fel attityd drar vi till oss likasinnade.

Att jag gjort resan från tjejen i gnällhörnan med offerkoftan gör att jag funderar mycket på positivt tänkande och positivt agerande. Jag har skapat mig en helt annan tillvaro genom att ha rätt mental inställning och för mig är positivt tänkande grunden till allt. Men, för att utvecklas och nå framgång krävs det givetvis att vi också agerar positivt. Det räcker inte enbart med att tänka goda tankar, utan vi behöver också agera för att utveckling ska kunna ske. Jag är av den uppfattningen att när vi tänker positivt kommer de positiva handlingar på köpet eftersom vi lägger fokus på det som är viktigt för oss. Det vi fokuserar på är det vi får i livet. Varken mer eller mindre. Ändå kan jag ibland komma på mig själv med att reagerar automatiskt och litet omedvetet i en situation som känns svår för mig. Min första reaktion kan fortfarande vara att gå i försvarsställning, bli offensiv och uppföra mig som om jag har käkat taggtråd. Ju mer jag övar på att inte reagera på detta invanda, negativa sätt desto bättre blir jag men jag sticker inte under stol med att jag inte alltid lyckas. För det gör jag inte. Däremot uppmärksammar jag tämligen omgående när min reaktion och mitt beteende inte blir som önskvärt och då kan jag aktivt välja att göra någonting åt det.

För mig handlar allting om att lära känna sig själv. Att förstå sig själv. Jag uppmärksammar att jag reagerar med en offensiv autopilot och kanske något omedvetet, men samtidigt är jag medveten. Det innebär att jag har lärt känna mig själv och det innebär också att jag har möjlighet att påverka mitt nuläge. Den som är medveten om sig själv och sitt invanda beteendemönster har en fördel gentemot den som är fångad i sitt omedvetna mönster. Det är inte förrän vi är medvetna som vi kan skapa förändring. När du lär känna dig själv och faktiskt börjar jobba med det där som gnager och är lite jobbigt som du bestämmer hur du väljer att agera. Du kan välja att agera mer positivt eller fortsätta med ett negativt mönster.

Thór Hilmarsson tar upp en metafor som jag tycker är särskilt bra. Han menar att störst kraft vinner. Vi kan bli smittade av andras negativa känslovirus eller vara så kraftfulla att vi smittar andra med våra positiva känslovirus. Jag vill smitta mig själv med ännu mer positivt virus och jag vill smitta dig med positiva känslor. Det är mitt önskade läge. Genom att fokusera på att utveckla mina goda egenskaper och faktiskt välja att analysera mitt beteendemönster gör jag det positiva inom mig till den största kraften. Trots att det inte kommer att fungera i alla situationer kommer det positiva känsloviruset stå som segrare eftersom jag ser till att överdosera med det istället får att låta mig smittas av andras negativa känslovirus.

positiv

2 thoughts on “Jag vill smitta dig med mitt positiva känslovirus

  1. Jeg er ”tjejen i gnällhörnan med offerkoftan”. Har hus, to barn, en snill samboer og egentlig ingenting å klage på. Sliter med et negativt syn på meg selv, livet mitt og mennesker rundt meg. Jeg leter stadig etter en ”quick fix” for å føle meg mer positiv og lykkelig, men begynner å innse at dette krever mer enn å lese artikler om ”Slik blir du lykkelig” i glossy magasiner. Det som plager meg er at jeg synes jeg blir mer og mer gnällig og negativ for hver dag som går, og at dette er noe jeg har arvet fra min mamma. Jeg vil ikke bli så negativt innstilt til livet som henne… Hvordan starter jeg min reise mot et positivt liv, kjære deg? 🙂 Elsker bloggen din!

  2. Hej. Hittade till din blogg när jag sökte på kursen Handledda samtal i Jönköping. VIll gärna passa på att fråga dig vad du tyckte om den? Lämpar den sig bäst när man arbetar i skolvärlden eller tror du att den kan vara aktuell även om man arbetar som chef?
    Tack för din blogg!

Kommentera

