#stridsfitta

 

IMG_9776

Som jag berättade igår fick jag en # av min bästa kompis Ylva. Och jag tänkte att jag skulle berätta för er vad den innebär och varför den är viktig – för mig och för alla andra kvinnor. Att vara kvinna är inte alltid särskilt enkelt och jag försöker verkligen föra den kampen på så många sätt jag kan. Det innebär att prata om det som är svårt och kroppsligt och äckligt och pinsamt, men det handlar också om att våga ta plats. Om inte ställa sig tyst i ledet för att en råkar ha en snippa mellan benen och inte en snopp. Jag vägrar att stå i det där ledet bara för att jag är kvinna. Den kampen kommer jag alltid att driva, oavsett vilka män som med sina medel försöker att tysta mig. Den kampen har jag och Ylva tillsammans. Efter att, med egna ord, försökt att sammanfatta vad #stridsfitta står för inser jag att ni själva måste och behöver ta del av Ylvas tal. För det är så briljant. Det är spot on. Det är jag.

Kära 30-åring, vän, medsyster. 

Jag har ju lovat en # och ett tal. Den här # är ett sammansatt ord, ett rotmorfem, och ett ord med mycket symbolik och som jag tycker sammanfattar en anda  hos dig. # är tom. Men googlar man hittar man en del på flashback, briljant var jag inte. Om vi börjar med det första ordet, förledet i rotmorfemen handlar det om kamp. Vi har ju inte känt varandra så länge men när vi ses så är det en sak vi ofta pratar om. Det som har varit svårt, det man fått kämpa sig igenom. Och du kämpar på. Inte bara sådär Svensson-kämpar på. Med IBS, kost, träning, hälsa och kärlek. Framför allt har du kämpat med att vinna kärleken till dig själv. Och jag tycker att du vinner slagen. Du vågar och besegrar. Ett efter ett tar du strid – upp till kamp. 

Andra delen i rotmorfemet handlar om att vara kvinna. Och det lyckas du också väldigt bra med. För det är fan inte lätt alltså. Inte bara för alla krämpor och olika former av vätska/sekret som våra kroppar utsöndrar. Men du är inte rädd för det heller, att prata om det eller ta i det (i dubbel bemärkelse). Och så är normen att vara man, och det sämsta man kan vara är en sån som vi har mellan benen. I en ishall nära oss skriker tränaren ”ni spelar som fittor, ta fram stridskuken för fan!” Alltså det är dåligt att vara en fi – flicka och bra att vara pojke/man. 

Och jag tänker som Maria Svedland, att det kan vara fint att vara en urfitta – som hon blev kallad. Hon är även listad som Sveriges farligaste kvinna. Den här # är, även om den kan verka rå, en hyllning till dig och jag är säker på att du förstår. # är tom på Instagram så innehållet fyller vi själva. Och vem vet, kanske kan det bli en rörelse för feministisk kamp. Annars kan du sätta den på väggen för att bli påmind om hur grym du är. Vilka strider du har vunnit och hur mycket mark du ska lägga under dig. Tack för vår nyfunna vänskap, för att du inspirerar och sprider glädje men framförallt mod. Skål för dina 30 år, visare, vassare, varmare!

IMG_9808

Tack Ylva. Jag kommer att somna och vakna med den här tavlan framför mig varje dag. Och jag ska påminna mig om att ibland får en gå emot strömmen och ta lite skit för att kunna vinna striderna. ❤

2 thoughts on “#stridsfitta

Kommentera

