Du har makten över ditt liv

Ibland är det som att vi ideligen väntar på att allting ska falla på plats. Vi väntar på att alla pusselbitar ska stämma och allting ska kännas ett hundra procent rätt innan vi agerar. Jag brukade vänta och vänta och vänta och det gjorde liksom att jag aldrig tog mig mod att göra de där sakerna jag drömde om. För det är ytterst sällan som allting faller på plats till ett hundra procent. Och om det gör det, finns det ofta en rädsla i kroppen som får oss att inte agera. Alla dessa tänk om-tankar. Därför vill jag påminna dig om att du har makten över ditt liv. Det är du som bestämmer vilka vägar du ska ta i livet. Det är du som bestämmer hur andra människor får behandla dig. Det är du som bestämmer om du talar högt eller sitter tyst. Det är du som bestämmer om du ska må bra eller om du ska må dåligt. Det kan låta hårt, jag vet, men makten ligger i dina händer. Du kan göra skillnad.

Det blir sällan precis som vi har tänkt oss. Det är otroligt svårt att kontrollera livet, och jag tror att vi mer ofta behöver följa impulser och spontana infall än vad vi gör. Vi behöver göra så bra vi kan med det vi har istället för att ideligen längta efter det vi inte har. Jag är lycklig med vad jag har i livet, och jag gör vad jag kan med det på bästa sätt. Mitt mål brukade vara att vara duktig duktig duktig och att lyckas lyckas lyckas med allting. Hela tiden. Men det var så förbannat tröttsamt. För jag kom ju aldrig i mål. Jag blev aldrig tillräckligt duktig och jag blev aldrig tillräckligt lyckad. Och den resan i från det sättet att tänka om mig själv, den börjar på insidan.

En av de saker jag började göra för att arbeta med min låga självkänsla och prestationsprinsessan var att sprida goda budskap till mig själv. Och det är precis vad jag ber dig att göra idag. Idag vill jag att du skriver ner tre positiva egenskaper med dig själv, tre positiva budskap. Sedan klipper du ut dessa på små lappar som du placerar någonstans i ditt hem. Dessa lappar ska sitta synligt, och de ska stanna kvar där minst den här veckan. Allra helst mycket, mycket längre än så. Stanna upp varje gång du ser en av dessa budskap i ditt hem. Stanna upp och ta in budskapet till ditt hjärta. Det som står där handlar om dig och berättar hur fantastiskt du är. Bekräfta dig själv. Ge dig själv kärlek.

IMG_9761

Du rockar fett. Keep up the good work. Du duger, precis som du är! Budskap jag vill bekräfta mig själv med. För att det som står ovan är sant. 

 

Kommentera

