Redo att leva lite mer som vanligt igen med styrketräning och yoga

Jag känner mig helt överväldigad över alla fina kommentarer och hejarop vi fått sedan vi ”kom ut” med graviditeten. Det är så innerligt stort att ta in. Det är svårt att förstå att jag har något som växer inuti mig. Det är coolt, men samtidigt är det också lite skrämmande. Jag kan inte räkna hur många gånger jag har tänkt:

tänk om det inte är något därinne? Tänk om min kropp bara spelar ett spratt och tror att den är gravid?

Jag antar det är tankar som många blivande föräldrar har. Jag antar också att alla känner att det är förbaskat långt till ultraljudet. Vi fick inte ultraljud förrän i vecka 14, vilket har känts som en evighet. Först ville jag vänta med att berätta om barnet tills vi hade gjort ultraljudet, medan Mr ville berätta tidigare. När veckorna har gått och jag fått tid att tänka på vad jag känner insåg jag att jag behöver prata om det här barnet. Av så många anledningar. Dels för vad jag skrev häromdagen: att det är mental påfrestande att inte säga något och för att jag faktiskt är gravid mot alla odds. En annan anledning är att jag inte alls har kunnat leva mitt liv som jag brukar, och det har också skapat ett stort behov av att berätta. Jag har känt mig begränsad och att gå till gymmet de senaste veckorna har känts väldigt långt borta. Jag har ju varit alldeles för trött för att orka göra någonting efter en arbetsdag, men jag har också känt en stor olust till att göra någonting överhuvudtaget. Jag vill kunna ha en aktiv graviditet och hoppas på att kunna träna trots den växande magen. För att kunna göra det behöver jag våga vara bekväm i min nya kropp.

Att berätta tidigt gjorde att en sten för från mitt bröst. Jag har verkligen känt mig begränsad de senaste veckorna och nu är det dags att själv ta kommando över det som går att ta kommando över. Idag kom vi äntligen iväg till gymmet. Min kille har varit varsam med mig de senaste veckorna men den här veckan har han peppat mig att ta mig ut på ett par promenader och idag fick han med mig till gymmet. Här kan vi snacka ombytta roller. Det var väldigt skönt att röra på kroppen, även om träningen kändes annorlunda. Som gravid handlar det givetvis inte om något no pain no gain utan det handlar om att lyssna på kroppen. Det handlar om att röra på sig för att både jag och larven mår bra av det. Överallt läser jag hur bra det är att motionera när en är gravid, och hur stor skillnad en aktiv graviditet faktiskt gör vid förlossningen. Så det tänker jag göra. Röra på mig alltså. Och yoga. Jag har inte ägnat många minuter på yogamattan på många veckor. Även det har jag känt en stor olust inför. Men så fick jag infallet och provade några solhälsningar idag och vips väcktes magin. Är det något som kommer att hjälpa mig att vara stark när jag föder är det yogan. Jag hoppas, hoppas att den värsta tiden är över och att jag kommer att kunna påverka min energi lite mer de kommande veckorna. Det har varit mysigt att bädda ner sig i sängen kväll efter kväll (och det är sannerligen det enda jag orkat göra) men nu är jag redo för att leva lite mer som vanligt igen.

Har du tränat under din graviditet? Varför, varför inte? 

IMG_0120

One thought on “Redo att leva lite mer som vanligt igen med styrketräning och yoga

  1. Jag hoppas du kan få en aktiv graviditet. Du verkar på god väg.

    Jag har alltid hoppats det… men det har inte blivit så… tyvärr. Jag mår illa från vecka 6-7 fram till vecka 16-17 ungefär. Så har det varit alla tre gångerna med sjukskrivning och sängliggande som effekt av detta. Det gör att jag inte gör någonting dessa veckor. Spyr och uthärdar. Så när jag kommer ur detta är träningen lååångt borta. Det har helt enkelt varit svårt att hitta tillbaka. Med ettan kom jag igång lite och körde jag en del träning – simmade, styrketränade, körde gravidyoga och promenerade. Med tvåan och trean – minimalt. Och ändå var första förlossningen den jobbigaste och mest utdragna. De andra två gick fort och med bara lustgas. Så för mig hjälpte inte träning men det är självklart olika.

    Du är klok som lyssnar på kroppen. Den kommer tala om för dig om det funkar. Så kör på du!

Kommentera

