Maten då?

Jag har aldrig haft en direkt bild över hur jag vill ha det när jag blir gravid eftersom det är något jag aldrig riktigt vågat fantisera om. Jag har fantiserat om att bli mamma, men jag har aldrig lagt några reflektioner kring en eventuell graviditet. Jag ska erkänna att innan jag själv satt i den här preggobåten visste jag ofantligt lite om vad det innebär att vara gravid. Vad jag dock har märkt är att alla andra vet väldigt mycket. Jag förstår att det är så. Alla som har varit gravida eller som har haft något med en gravid kvinna att göra ger råd i ren välmening. Det är ungefär som alla de råd vi inom skolan får från gemene man med argumentet att man själv har gått i skolan. 

När en är gravid finns det en rad saker bör undvikas eller helt uteslutas kosten. Till det hör självfallet nolltolerans på alkohol, som faktiskt har visar sig vara tämligen svårt. Jag har nog aldrig tidigare varit så galet sugen på ett glas vin. I övrigt finns det en rad råd en bör hålla sig till. Som att inte äta opastöriserade mejeriprodukter, insjöfisk och torkat, kallrökt kött. Typ. Till det hör också att undvika socker och andra tomma kalorier. När jag lämnade barnmorskan var jag ganska fast besluten på att äta som vanligt under graviditeten. Vi pratade mycket om vad som var normalt att viktöka under en graviditet och barnmorskan menade att det är mindre än vad de flesta kvinnor går upp idag. Cirka 10-12 kilo är det optimala. Vi diskuterade att många kvinnor resonerar som så att en lika gärna kan passa på att äta gott, en ska ju ändå bli tjock. 

Eftersom jag har varit så illamående har tanken på riktig mat många gånger fått mig att vilja kräkas. Tanken på att äta ägg till frukost eller mellanmål har varit fullständigt omöjlig. För att hålla illamåendet borta har jag fått tugga tugga tugga på något väldigt ofta. Och det har inte varit sådant som jag vanligtvis tuggar på. Nej, det enda som inte gjort mig illamående de senaste veckorna har varit skorpor och knäckebröd och mammas bullar. Alltså inte alls den sortens käk som jag såg mig själv äta för bara ett antal veckor sedan. Nu börjar det dock vända. Matlusten börjar komma tillbaka och illamåendet är för tillfället något bättre. Jag är fortfarande trött trött trött och är inte alls så där aktiv som jag vill vara, men jag känner ändå att en vändning står för dörren.

Jag vill ju så klart äta mat som ger bra energi, det har liksom bara inte varit möjligt. Jag har haft dåligt samvete för det. Jag har känt mig dålig och osund. Fast jag har bestämt mig för att inte låta det dåliga samvetet hänga som en svettig gymnastikpåse över axeln på mig och tynga ner mig. Jag har gjort så gott jag har kunnat. Men nu vill jag göra lite bättre, lite sundare, lite snällare mot kroppen. Jag är också ärlig när jag säger att jag är litet rädd för att trilla tillbaka i gamla, dåliga vanor. Jag har varit så styrd av min sockerhjärna och det finns så mycket skamkänsla sammankopplat till det. Jag kommer då och då på mig själv med att tänka att jag ska ju ändå bli tjock. Jag gillar det inte. Det är inte så jag vill vara, det är inte så jag vill leva. Styrda av socker. Dels vill jag ge mitt barn rätt energi och inte bygga ryggmärg och ben av socker.  Dels ska jag också bli av med övervikten som kommer av en graviditet. Det handlar ju om att sätta sig själv i perspektiv, och att vara ärlig mot sig själv. Min verklighet är att jag har anlag för övervikt och att jag har kämpat i många år för att bli av med den. Jag kommer troligen att få kämpa ganska hårt för att bli av med den efter graviditeten och jag kommer inte att bli en sådan mamma som övervikten rinner av under amningen. That’s not going to happen. Därför känns det otroligt viktigt för mig att så snart det är möjligt att hitta tillbaka till de rutiner jag mår bra av. För jag vet att om jag ger vika för ett sockersug under min graviditet och äter äter äter allt jag tror att jag är sugen på kommer det att bli ett hårt arbete för mig att bli av med ett sockerberoende igen. Jag har kämpat i alltför många år och besitter idag alltför mycket kunskap för att vilja gå den vägen igen.

I helgen tänkte jag att vi skulle prata om hur jag tror att jag har ätit mig gravid. Min kille har fått många ryggdunkar inför hans superkvalitet på simmare eftersom han lyckats göra mig på smällen trots att det egentligen inte ska vara möjligt. Det ligger säkerligen något i det, men jag tror att det är mer troligt att mitt arbete med min hälsa de senaste åren har lett till att jag är gravid än en mans starka spermier.

 

4 thoughts on “Maten då?

  1. Hade också svårt för en del saker under graviditeten. Ägg som du säger var en sak, iaf kokta. Kaffe som jag älskar annars fick mig nästan att må illa av bara doften. Sen fick jag istället ett beroende av leverpastej (som jag egentligen inte alls gillar). Och Dubbelnougat, usch denna söta chokladbit skulle jag inte kunna få i mig nu. Märkligt det där.
    Tror ofta kroppen säger vad den vill ha/behöver, gäller bara att lära sig lyssna på den! Och att äta ”lagom”, det blir lätt att man tänker att ”det syns ändå inte nu hur mycket jag äter”. Tyvärr blir det istället jobbigt efter att bli av med det ..

  2. Hej Cilla! Grattis till bebisen! Har följt dig sen i våras och har fått mycket nya kunskaper och tankar. Jag har två barn och har haft två olika graviditeter. Det jag tänker råda dig att göra är att njuta av att vara gravid! Allt som händer i kroppen, hjärtat och hjärnan. Första gången var underbar tyckte jag, för det var bara jag och maken. Nu andra gången hade vi en två åring oxå som skulle ta om hand 🙂 tiden fanns inte att njuta på samma sätt.
    Ta hand om dig!

  3. Det er ikke alltid lett å spise som man ønsker når hormonene raser rundt i kroppen. Det kommer sikkert til å bli enklere for deg de neste ukene. Du har rett innstilling, og jeg tror det kommer til å gå kjempebra. For min del hadde jeg +10 kg på kroppen etter første graviditet. Denne gangen økte jeg like mye i vekt og spiste mer sukker og junkfood, men endte med bare +3 kg noen uker etter babyen var ute. Jeg takker min magiske kropp 😀

Kommentera

