Fem för fem

Äntligen finfredag! Jag räknar dagar fram till ultraljudet nästa vecka och därför tycker jag att veckan har gått snabbt fast ändå inte. På onsdag smäller det. Moment of truth – finns det något liv därinne och hur många? Eftersom min mage växer som om jag åt för minst två får jag ibland för mig att det kanske är två bebisar. Det är det troligen inte, men jag antar att en söker förklaring till det en inte känner till. Vissa stunder tänker jag på vad jag ska säga till er om det visar sig att vår bebis inte mår bra. Att gå ut så tidigt med en graviditet innebär ju att vi riskerar att behöva blotta saker som är otroligt svåra att hantera. Moraliska frågor kan komma att diskuteras. Men jag tänker att det är det där allra svåraste vi behöver bli bättre på att prata om. Givetvis längtar jag efter att få se en frisk bebis på en skärm, men det finns inga garantier för att det blir precis som jag önskar.

Häromdagen fick jag Fem för fem av Vevve som också haft lite mindre tid än vanligt till att läsa bloggar. Jag känner igen mig. Jag önskar att jag tog mig mer tid att hänga på Internetz, men för tillfället prioriterar jag min energi på jobbet och den där rättningshögen som växte sig stor under de veckor jag sov sov sov mig igenom eftermiddagar och kvällar. Jag svarar på frågorna nedan och skickar vidare till

Erika
Johanna
Elin 
Linda
Beata

Vilket livsmedel skulle du inte kunna leva utan?

Det är ju svårt det där för en behöver ju ofta ett par komponenter för att få till en måltid av något slag. Eftersom jag undviker mejerier är nog ändå min favorit kokosmjölk. En räddare i nöden som jag använder till en väldans massa saker. Kokosmjölksyoghurt, maj gadd!

Godaste efterrätten?

Jag har alltid älskat efterrätt men det senaste året har jag inte ätit så väldans många. Jag väljer oftast något med glass, oavsett om det är vanlig gräddglass eller glass jag gör själv med kokosmjölk. Bäst av allt är nog ändå cheesecake, vilken också gör att göra både enligt traditionellt recept och sedan som en mer sockerfri variant.

Vad tränar du helst en dag då du har all tid i världen?

När jag har all tid i världen och mår så bra som jag vet att jag kan göra hänger jag på gymmet. Jag tränar varierat och kör igenom kroppen rejält. Ägnar mig åt rörlighetsträning och avslappning och varva ner-yoga. Att ha möjlighet att träna utan tidspress är en riktigt go känsla.

Bästa träningsredskapet?

Som gravid tycker jag att pilatesboll och gummiband har varit väldigt effektivt. Jag försöker verkligen att träna grundligt och stärka och kontrollera mitt bäcken. Annars är jag fortfarande dökär i skivstången och längtar till dess att vi kan inleda en mer varaktig romans post graviditet.

Vad är du tacksam för just NU?

Så mycket! Jag har vad en brukar kalla för flow just nu. Jag är mirakulöst gravid men min favoritperson i världen. Vi planerar vår gemensamma framtid tillsammans och varje dag får jag nypa mig i armen för att förstå att det härliga som händer. Jag mår äntligen så mycket bättre och kan börja njuta av att vara gravid. På tisdag skriver vi kontrakt för ett hus vi ska köpa också. Vuxenpoäng på det, eller hur?

Featured image

Bild lånad av Vevve på skonpuls.nu

8 thoughts on “Fem för fem

  1. Låter ljuvligt!
    Tack för speedupdaten, får ta er en i taget och scrolla tillbaka flera månader per blogg. Känns så stort och kul att du är gravid – Heja heja!

  2. Hus!! Kul!! Grattis! Och förstår dina tankar kring ultraljudet, jag hade desamma och då har jag ändå gjort detta förr. Gå dit, gör det och ta eventuella frågor efter. Det är trots allt väldigt liten risk att något är fel – de allra flesta bebisar är friska… Viktigt att minnas i en tid när man kan bli uppskrämd över mycket tack vare internet!

    Tack för fem för fem, återkommer så fort jag kan 🙂

  3. Ping: Fem för fem | Härliga Var Dag

Kommentera

