Glutenfri yoghurtlimpa

Jag har varit väldigt sugen på knäckebröd och mjukt bröd de senaste veckorna, men vill undvika gluten eftersom min mage inte mår särskilt bra av det. Mina tarmar arbetar på söligare än vanligt, så tro mig när jag säger att jag inte vill ge dem mer arbete än nödvändigt. Mitt absoluta favoritbröd tidigare var Leila Lindholms ”Turbosnabba filmmjölkslimpa” som du hittar i A piece of cake. Det receptet har jag experimenterat med ett par gånger och äntligen lyckats få till på ett bra sätt. Detta recept går att variera mycket och senast gjorde jag två varianter. Grunden för brödet är lika, medan fyllningarna är olika. Variera och byt hur ni vill. Det här är ett bröd en kan slänga i lite vad en har hemma i fyllningsväg tycker jag. Det är superenkelt att baka och riktigt, riktigt smaskigt.

IMG_0328

GRUND
4,5 dl bovete
½-1 dl kruskakli
1 dl psylliumfröskal
1 dl boveteflingor
1 dl havregryn 
2,5 tsk bikarbonat
1,5 tsk bakpulver
0,5 tsk salt
0,5 dl naturell yoghurt
1 dl krossade linfrön 
1 dl solrosfrön
2 tsk brödkryddor

FYLLNING 1
1 dl russin
1 dl hasselnötter
1 dl fikon 

FYLLNING 2
1 dl mandel
1 dl aprikos
1 dl pumpakärnor 

Sätt ugnen på 175 grader. Blanda yoghurt och honung i en skål. Blanda sedan samman de torra ingredienserna, se till att bikarbonaten fördelar sig väl. Rör sedan ner de torra ingredienserna i yoghurten.

Blöt ett bakplåtspapper och lägg det i en avlång brödform, pappret ska sticka ut över kanterna. Fyll formen med smet och grädda i mitten av ugnen i cirka 50-60 minuter.

Låt svalna en stund innan du lyfter ut brödet ur formarna.

5 thoughts on “Glutenfri yoghurtlimpa

  1. Gott!! Kan tipsa om min mammas husmorstips som faktiskt funkar, eller i alla fall gjorde för mig med båda mina graviditeter när min mage så gott som slutade funka- börja varje dag med ljummet vatten så kommer den igång efter några dagar. Lycka till!

  2. Det låter väldigt gott men helt glutenfritt är det inte då kruskakli innehåller gluten… Vetekornets skal innehåller inte gluten i sig men är kontaminerat av gluten i tillverkningen, så glutenintoleranta behöver byta ut kruskakli mot något annat.

Kommentera

