Hemmaträning: femton minuter, fem dagar

Att träna som gravid handlar mycket om underhållsträning. Det handlar inte om att bli starkare eller snabbare eller rörligare, utan det handlar mycket om att underhålla det en har och må bra i sin kropp. Att stabilisera och kontrollera känns som viktiga inslag, så väl att jobba med andningen. Eftersom jag har lite svårt att få till min vanliga gymträning har jag bestämt mig för att komplettera med hemmaträning. Jag har aldrig varit en hemmatränare för att jag gärna vill ge mig iväg hemifrån, men nu känner jag lite tvärtom. Att träna hemma känns som en möjlighet. Som redskap har jag pilatesboll, yogamatta, en kettlebell och ett gummiband. Dessutom kanske jultomten kan fylla på förrådet med träningsredskap och efter att vår bebis är född har jag en stor trädgård och möjlighet till hemmaträning på ett helt annat sätt. Ping pappa, ett traktordäck vore fint!

Jag känner mig inte motvillig att gå till gymmet, men det känns som en större process för tillfället. Kanske för att jag mer och mer känner att kroppen vill sänka tempot och träna på ett lugnare sätt. Jag vill röra på mig och jag vill stärka kroppen så mycket jag kan inför förlossningen. Därför tänker jag att jag ger mig själv bättre förutsättningar till motion och rörelse genom att inte begränsa mig vid gymmet. Att möjliggöra hemmaträning sätter inga superkrav på mig och det känns som ett utmärkt alternativ. Ibland får jag nämligen dåligt samvete för att jag inte längtar till gymmet och för att jag inte tycker att det känns så där hysteriskt roligt som jag önskar. Att känna på det sättet leder enbart till onödigt negativa känslor. Därför är den allra bästa lösningen för mig att träna hemma, kortare stunder.

Mitt mål är att träna minst femton minuter fem dagar i veckan. Det är, för mig, ett rimligt mål just nu. Innan graviditeten skulle det känns som ett lågt satt mål, men just nu är det alldeles jättebra. Nu lägger jag fokus på yoga – för att vara närvarande i min kropp och för att hålla rörligheten vid liv, hemmaträning som stabiliserar och underhåller det jag har och promenader i friska luften. Prima ballerina.

 

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s