Höstlovsfredag, fin i håret och rättningshögen

Igår och idag inledes min dag med tidig morgonpromenad. Det var evigheter sedan jag kom iväg på promenad på morgonen, men det har verkligen gjort underverk för min energi. Igår orkade jag jobba med min rättningshög klippt hela dagen och städade dessutom på kvällen under tiden min kille tog hand om tvätten. Sådan energi vet jag inte när jag hade senast. Som sällskap har jag haft min kompis Jennifer och det har varit så himla mysigt att börja dagen med en kär vän. Jag brukar sällan ha promenadsällskap just på morgonen och kanske tycker jag därför om det extra mycket nu. Prata, prata, prata är en tämligen trevlig start på dagen.

Efter promenaden hade jag inbokad tid hos frisören. Den frisör jag gått till det senaste året har flyttat till Stockholm och efter rekommendationer från vänner bokade jag tid på Salong Ahead hos Sarah. Gissa om jag är nöjd! Hon var verkligen superduktig, otroligt lugn och noggrann. Eftersom mitt hår är lite trilskt och växer onödigt sakta är jag alltid lite orolig över nya frisörer men idag kändes det riktigt bra. Så bra att jag bokade en andra tid direkt.

IMG_0370

 

 

Även idag är det arbete med rättningshögen som gäller. Jag arbetar på metodiskt och strukturerat för att komma i fatt allt det jag ligger efter. Min senaste idé, som visade sig vara helt briljant, är att jag bestämmer en viss tid som varje elevtext får ta. Jag ställer klockan på mobilen och blir otroligt fokuserad. Det känns lite som crossfit; jag tävlar mot mig själv. Istället för att råka hamna på Facebook eller ströläsa bloggar ser jag till att vinna över klockan och göra färdigt varje text i tid. Varje gång jag vinner över klockan känns ju som en vinst och jag blir superpeppad på att göra det jag ska och ingenting annat. Min målsättning är att jag efter helgen ska vara någorlunda i fas med rättningen o c h ha hunnit skriva omdömen till samtliga klasser jag undervisar. Älskar det faktum att dessa läggs efter ett lov. Jag gissar nämligen att jag inte är den enda läraren som tvingas använda delar av mitt lov för att skriva omdömen. En liten gissning så där bara.

One thought on “Höstlovsfredag, fin i håret och rättningshögen

  1. Hej Cilla! Det var riktigt längesedan jag var inne på din logg senast. Det blir ju lite så ibland att saker går i perioder… Hur som helst! Stort grattis till bebisen i magen! Jag blev helt chockad här när jag insåg att du plötsligt var gravid! Vilken grej liksom när du inte alls kan ha varit inställd på det…:)
    För övrigt är jag också lärare men orkade verkligen inte ta hem saker att rätta över lovet (lovet hos oss består av torsdag-fredag för oss lärare). Jag resonerade som så att jag verkligen behövde vara ledig dessa dagar och jag jobbade stenhårt innan så att omdömena åtminstone skulle vara färdiga. Får lite dåligt samvete nu för att jag inte tog hem en trave att rätta…;)
    Ha en fin dag!

Kommentera

