Yogamom365

Något jag slutade tvärt med när jag började må illa och kände allmän olust till allting var yoga. Jag förstod givetvis att det var ett dumt drag eftersom yoga får mig att må bra. Det är en viktig del av mitt liv, och det där med att sluta med saker som en vet att en mår bra av är ju faktiskt bara ren dumhet. Ändå. Det gick inte. Jag visste ännu inte att jag var gravid, men jag upplevde starkt att någonting inte var i sin lilla ordning. Att sortera i mig själv, hitta lugnet och lyssna inåt har alltid känts så motstridigt för mig. Heller aldrig så flummigt.

yoga

För ett par veckor sedan startade Yogobe inriktningen Yogamom som riktar sig till gravida och mammor. Visionen är att inspirera till hälsa genom yoga, meditation, kosttips och träning. På Facebook finns gruppen Yogamom365. Det är en stängd grupp för att man ska känna sig trygg och säker i att våga ställa frågor och diskutera känsliga ämnen. Gruppen vill lägga prestige, prestation och tävlan åt sidan och helt fokusera på lekfullhet, kärlek och gemenskap. För mig kändes det perfekt. Jag ser mig själv fortfarande som rookie och oroade mig en del över att göra ”fel” yoga när jag inte bör tänja på gränser och utmana mig själv alltför mycket. Gruppen var liksom perfekt.

Precis som Beyoga365 vägleder Yogamom365 genom olika teman varje vecka. Det innebär att vi kan få inspiration och vägledning, men också otroligt mycket kunskap från duktiga yogisar. Jag har, tack vare gruppen, hittat tillbaka till mattan. Det är fortfarande inte en himlastormande förälskelse men det känns ändå väldigt bra. Det är otroligt mycket som sker i min kropp just nu, och så även i huvudet. Att vara närvarande, lyssna inåt och ha förmåga att slappna av är ofantligt viktiga redskap för mitt välmående, och kanske är dessa bitar ännu viktigare under en graviditet. Ju mer jag tänker på förlossningen desto mer förstår jag hur viktig andningen kommer att vara för mig. Att ha med sig andningen från yogan och att ha möjlighet att vara närvarande i sin kropp tror jag är goda förutsättningar för en bra förlossning. Och jag ser framför mig att jag ska ta mig igenom den där förlossningen som en urkvinna. Stark, närvarande och fokuserad.

Mitt mål är att hålla yogan vid liv under min graviditet. Att faktiskt lära mig att njuta av det som händer i min kropp och att acceptera nuet. Att arbeta för att ha kvar min rörlighet i kroppen. Precis som med all annan träning handlar det ju om att bibehålla och stärka upp kroppen, inte om att bli starkare eller rörligare under den här perioden. Jag tror att det är mycket en kan göra för sin kropp trots att den genomgår förändringar och för mig känns det viktigt att ge mig själv goda förutsättningar för en så bra graviditet som möjligt. Jag vet att yogan är en del av det och därför känns det alldeles jättebra att den här gruppen finns just i min första graviditet. Lyxigt!

IMG_0406

 

 

2 thoughts on “Yogamom365

  1. Det där yogamom verkar himlans bra! Har inte testat, men som mamma till bebis skulle det nog passa mig ypperligt.

    • Jag tycker att gruppen är toppen och det finns ju möjlighet att möta behov som är mer riktade till mammor och gravida. Gå med i gruppen och låt dig inspireras 🙂

Kommentera

