Ekologisk hudvård från Medevisalvan

Under min graviditet har min hud gått helt bananas. Jag har blivit torr i ansiktet (mer än vanligt), fått prickar, blivit rödflammig och fått pigmentförändringar. Allt detta ska tydligen vara helt normalt för en graviditet men för mig som sedan har torr och känslig hy har det blivit tämligen jobbigt. Mitt fokus det här året har varit att byta till så mycket rena och ekologiska produkter som möjligt i hemmet och detta gäller även hud- och hårvård. I början av hösten fick jag prova ett resekit från Nourish Skin och var nöjd med det. Därefter provade jag produkter från Maria Åkeberg men de levde tyvärr inte riktigt upp till förväntan. Jag har hört mycket gott om dessa produkter och att jag är gravid kan säkerligen ha med saken att göra men just nu fungerade de inte så bra för mig.

I söndags var jag på höstmarknaden på Astrid Lindgrens Värld och hittade svensk ekologisk hudvård från Medevisalvan. Det är produkter från Medevi Brunn som är Nordens äldsta hälsobrunn. Jag berättade om de hudproblem jag har just nu och blev rekommenderad en havtornolja för torrheten och en vitaminkräm som balanserar upp huden. Jag blev nyfiken och köpte hem både krämen och oljan. Efter bara ett par dagar har jag faktiskt märkt skillnad. Huden är inte alls lika torr och jag upplever den som mindre rödflammig. Jag hoppas, hoppas att jag har hittat något som råder bort på min hud nu under graviditet och kommande vinter. Produkterna kändes väldigt prisvärda och gillar jag dem kommer jag absolut klicka hem en omgång till.

IMG_0411

3 thoughts on “Ekologisk hudvård från Medevisalvan

  1. Jag tycker dock det är konstigt att sjukvården envisas med att normalisera allting. Bara för att något är vanligt är det inte normalt. Problem med huden hänger alltid ihop med något som sker på insidan, och under en graviditet är det såklart mycket som sker och ofta får gravida brister på t ex vitaminer, mineraler, fettsyror etc vilket då ger vissa symtom. Men istället för att ta reda på vad som orsakat problemet och åtgärda det så man slipper symtomen, så menar man istället att allt är normalt. Nu har jag ju inte själv varit gravid och därför brukar man inte få uttala sig 😉 Jag tror dessutom att det är svårt att helt undvika alla former av mankemang eftersom det är så mycket som händer i kroppen, så visar det sig säkert på lite olika sätt. Men jag tror att många gravida kunnat må mycket bättre om man inom sjukvården haft bättre kunskaper. Nu vet jag ju att du äter och lever bra, så det var ju toppen att du hittade hudvårdsprodukter som fungerade bättre! Kul med både närproducerat och ekologiskt!

    • Jag tvivlar inte på att Maria Åkerbergs produkter är bra. Det är bara det att just nu fungerar inte de för min hud. Å andra sidan har jag provat produkter som hudlotion, inpackning, schampoo och balsam som jag är supernöjd. Bra grejer – det är jag säker på.

Kommentera

