Kosttillskott för mer energi

IMG_0440

Åh så mycket piggare jag har varit den här veckan. Ni som följer mig vet att jag har varit ofantligt trött under den första delen av graviditeten. Det har förvisso gått lite upp och lite ner, men jag har sannerligen upplevt trötthet på ett sätt jag aldrig tidigare gjort. Många säger att det bara är att vänja sig för när barnet väl kommer kan sömnlösa nätter få en helt annat innebörd. Yeez! Visst är det så att min vanliga geist och gnista har känts avlägsen och att det på något sätt har varit svårt. Att inte känna igen sig själv blir något av en identitetskris tycker jag. Att bli mamma i sig är en ny identitet och allt detta har givetvis tagit mycket tankeverksamhet och funderingar.

Från det att jag fick reda på den lilla grodan i magen har jag ätit folsyra, kalcium och magnesium med rekommendation från barnmorskan. Nu har jag även fyllt på förrådet med D-vitamin, Probioplex från Helhetshälsa och järnsaft. Jag märker sådan skillnad. Jag vill verkligen tro att jag känner mig piggare och troligen hade jag brist på ämnen i kroppen. D-vitamin och järnsaften bidrar till mer energi medan mjölksyrebakterierna motar bort skadliga bakterier i tarmarna och därmed minskar risk för allergier och dylikt för barnet. Att jag väljer järnsaft framför järntabletter är för min mages skull. Min mage var känslig redan innan graviditeten men känsligheten har sannerligen blivit värre. Att äta järntabletter skulle troligen leda till massiv förstoppning och att jag skulle bajsa tegelsten. Inget jag vill utsätta mig själv för.

Därmed tror jag att dessa kosttillskott i kombination med dessa kortare stunder av yoga har gjort skillnad den här veckan. Jag känner mig alldeles jättetacksam för att jag känner mig piggare, för att jag är roligare sällskap och för att jag faktiskt börjar se fram emot att orka göra saker den kommande tiden. Hej friska promenader, hemmaträning och yoga. Även om det är njutbart med sömn och vila och att den nya energin kan handla om kortare stunder längtar jag efter min vanliga gnista. Jag ska ta tillvara på den på bästa sätt. 

Kommentera

