Vårt andra ultraljud

Den här veckan har sannerligen varit helt galen men jag har också haft mycket mer energi. Rent allmänt har jag känt mig gladare och piggare och haft mer energi. Jag har bakat vanlig sockrig morotskaka till personalkonferensen när vi språklärare bjöd på fika, gått på ultraljud nummer två, umgåtts med vänner och rättat i fatt en hel del. Det kanske låter lite futtigt, men för mig är det stor skillnad. D-vitamin och järnsaft har gjort skillnad.

I natt har jag inte ens tillbringat natten hemma. Min vän Sandy bjöd hem oss skilsmässobarn på sleep over hemma hos henne i Västervik. Enda kravet var att ingen fick ha sexiga underkläder. För mig var det inte ett särskilt svårt krav att leva upp till i mina maxitrosor. Att vara sexig är ingenting jag förknippar med trosor så stora att jag kan dra dem upp till brösten. Är ärlighetens namn är underkläder för gravida allt annat än sexigt. Det bjöds på middag och efterrätt och ett fantastiskt sällskap. Jag började givetvis gäspa redan vid 22-tiden men sanningen är nog att ingen sov före halv 1. Det kändes som att vi var fjorton år igen och att de hysteriska skrattattackerna spred sig från rum till rum. Jag tror att vi alla var tämligen trötta när klockan ringde i morse, men det var alldeles jättemysigt att ha en kväll tillsammans.

IMG_0462

 

I onsdags var vi alltså på det andra ultraljudet eftersom vi inte kunde göra mätningarna som tänkt förra gången. Den här gången gick det betydligt bättre och grodan hade växt en hel del. Det finns givetvis aldrig några garantier men enligt testerna såg allting normalt ut. Det var dock en väldigt livlig krabat även den här gången och vi fick hålla på i säkert 50 minuter för att få bra mätningar eftersom den bökade omkring därinne. Trots att vi nyss såg att det på riktigt fanns ett foster i magen kändes det minst lika häftigt den här gången. Jag kan svårt att på riktigt, riktigt ta in att det finns en liten bebis där inne. Det är så häftigt!

Eftersom vi inte har vetat hur långt gången jag har varit har det känts som att vi stått still i graviditeten under de senaste veckorna. Därför kändes det så innerligt skönt att få ett beräknat förlossningsdatum och tada! – 18 maj. Det är lite längre fram än vad som först var beräknat och jag befinner mig nu i vecka 14. Nästa vecka blir första veckan på över två veckor som jag får gå in i en ny vecka. Prima ballerina.

IMG_0457

Kommentera

