YOGAMOM365: Ryggen – del 1 av 4

Blogg_365

Så var det dags för den andra temaperioden i YOGAMOM365. Profilerna Camilla Oldberg, Jennie Liljefors, Johanna Andersson och Magnus Ringberg kommer att vägleda och inspirera oss i temat och jag är själv mycket angelägen om detta tema. Jag tycker att det ska bli otroligt spännande och givande att få lära mig mer om ryggen. Förr hade jag ofta ont i ryggen, men jag har upplevt stor skillnad sedan jag började styrketräna och stärka kroppen med yoga. Ryggen för stå ut med mycket, oavsett om en är gravid eller inte, och att stärka upp sin rygg för att förebygga och motverka skador är viktigt. Många har både stillasittande arbeten och stor del människor sitter dessutom still på sin fritid. Att fler och fler får problem med ryggen vara ett resultat av vår användning av våra mobiler, datorer och surfplattor där hållningen har formen av en ostbåge som toppas av en gamnacke. Det är sannerligen inte en skonsam ställning för oss – ändå tillbringar vi mycket tid sittandes i positionen.

Upplägget i tema ryggen är indelat i fyra veckor och teamet guidar oss genom Yogobe.com och genom gruppen YOGAMOM365. Den första veckans inlägg hittar du här. Inlägget går igenom hur vi med enkla yoga- och pilatesövningar kan förebygga ryggproblem – oavsett om du är gravid eller inte. Den andra veckan kommer Johanna Andersson och Magnus Ringberg att guida oss i hur en tar hand om ryggen under graviditeten (mycket spännande och aktuellt!). Den tredje veckan handlar om vad en ska tänka på inför förlossningen med vägledning av Jennie Liljefors. Den avslutande veckan är det Camilla Oldsberg som står för inspirationen och hon kommer att guida oss i hur livet som mamma påverkar ryggen.

Camilla_Oldberg_Yogobe_SV (1)

 

Jag ska under helgen prova några av de rekommenderade passen från Yogobe och tänkte återkomma med tankar kring det. Med tanke på hur jobbigt jag har tyckt att ryggsmärta varit förut är det något jag verkligen bör lägga fokus på under och efter min graviditet. Jag hoppas att ni hänger med på den här resan och jag är givetvis nyfiken på om det är någon mer av mina läsare som är gravid?! Det vore roligt att bolla idéer och tankar kring detta ämne med er.

Kommentera

