”Min kropp bygger ett barn och den förtjänar min kärlek”

Maja, som är med i gruppen YOGAMOM365, skrev i morse ett inlägg som fastnade i mitt hjärta. De senaste dagarna har jag tillbringat mycket tid på mattan och börjar känna hur fokus flyttar från mitt ego och riktas inåt – mot tacksamhet. Jag har riktat mycket fokus på hur jobbigt jag tycker att det är att vara gravid. Jag har riktat fokus på hur trött jag är, hur illa jag mår och hur mycket min kropp förändras. Tack vare samarbetet med YOGAMOM har jag tagit mig mer tid till att yoga, till att rikta mer uppmärksamhet inåt. Om ni visste vilken skillnad de senaste dagarna har gjort för mig mental. Jag lägger ingen värdering i att jag har varit ”dålig” på att ge mig själv den tiden på mattan under en lång period. Jag väljer istället att se vilken skillnad det gör nu och att det verkligen gör gott att stanna upp och reflektera – för både kropp och själ.

Igår genomförde jag Nahbi kriya med Emma Öberg som är ett pass från Kundaliniyoga och som jag varmt rekommenderar. Passet aktiverar navelpunkten, stärker kroppens energisystem och ger stark bålmuskulatur. Passet ger både fysisk och mental styrka, och handlar mycket om att rikta och leda sin egen kraft. Sekvensen var sannerligen ansträngande men jag kände mig otroligt fokuserad. Det kändes som att fokus riktades ifrån mina egoistiska tankar om min förändrade kropp och istället såg jag hur fantastisk kroppen är som bygger ett barn. Ett barn bor och frodas i min livmoder och precis som Maja skrev i morse förtjänar kroppen min kärlek och respekt.

Idag var första dagen på mycket länge som jag klev ur sängen och kände min vacker i min gravida kropp. Jag såg inte på den växande magen som ett hot utan som ett bevis på att jag bär på ett barn. Att bära ett barn är ofantligt mycket mer än att bli tjock och må illa, men det kanske tar sin lilla tid att verkligen känna på det sättet. Idag väljer jag att aktivt rikta fokus till tacksamheten för den lilla grodan i magen istället för att föda mitt ego. Tack för påminnelsen Maja. Du gav mig en otroligt fin start på dagen ❤

yoga

Kommentera

