Du är – så mycket bättre!

I lördags var det äntligen dags för Carolas dag i Så mycket bättre, och jag tycker att det på många sätt var ett fantastiskt program. Dels tycker jag om hur deltagarna visar att de är mänskliga, precis som alla andra, och bjuder på sig själva. Jag menar hey, Carola rapade till och med på bästa sändningstid. Vad som slog mig och berörde mig mest är vilken figther Carola är. Att hon har krigat sig igenom stora delar av sin karriär och att hon trots detta aldrig ger upp. Det blir också så tydligt att ingen människa förskonas de avundssjuka och missunnsamma. Jag räds över hur legitimt en del människor verkar tycka att det är att behandla människor illa för att de sticker ut och når framgång.

Att våga vara sig själv och att våga gå sin egen väg är något jag har skrivit om många gånger förut. Jag kommer att skriva om det lika många gånger till. Framför allt kommer jag att skriva om vikten av att tro på sig själv och sin egen förmåga. Att kunna se att vi duger som vi är. Det är kanske något av det svåraste som finns, åtminstone har det varit det för mig. I många år kämpade jag med rösterna som sa att jag alltid behövde prestera lite bättre för att vara någon. I många kämpade jag med hjärnspöken som talade om för mig att jag inte var bra som jag var – varken på in- eller utsidan. Eftersom min självkänsla var så låg brydde jag mig ofantligt mycket om vad andra tyckte och vad andra sa. Många gånger behövdes det inte mycket för att bräcka mig – så känslig, så otroligt liten på insidan. Carola visade hela svenska folket hur det är att ofta behöva gå i försvarsställning för sin egen person och för det liv hon vill leva. Hennes tro har förlöjligats och hånats och har på många sätt fått betyda mer än hennes fantastiska musik och personlighet. Och vi ser det hela tiden, eller hur?

Vad Carola visade oss är att det spelar ingen roll – att det alltid kommer att finnas människor som ser glaset som halvtomt istället för halvfullt. Hon visade oss att det alltid finns människor som tillhör gnällaget istället för att försöka göra skillnad i det glada laget; som gnäller och hånar och ironiserar andra människors liv. Vad hon framför alltid visade oss och som jag tycker att vi alla ska hämta kraft från är att en får ta och fullkomligt ge blanka fan i gnällaget. Att en får tro på sig själv och be de där gnällspikarna att kyssa en i baken. För om vi tror på oss själva och vet att vi duger som vi är börjar vi inte vackla på samma sätt av skitsnack bakom ryggen eller människors gliringar. Jag vet det, för jag har själv upplevt skillnaden.

Nu önskar jag dig en fin måndag kära läsare. Jag önskar att du väljer att vara positiv och att du väljer att sprida glädje i din omgivning. Jag önskar att du tar ett djupt andetag och verbaliserar din tro på dig själv. Tala om för dig själv att du duger som du är och att din uppgift är att leva ditt liv – så som du vill leva det. Jag önskar att du ser till att skaffa dig en bra dag och att du säger till dig själv att du är – så mycket bättre!

Kommentera

