Planering is the magic word

Alltså den här veckan! Håller ni med mig när jag säger att tiden bara springer förbi? Det är mycket jobb, jobb, jobb för min del nu. Jag kommer tidigt till jobbet och går hem sent. Allt för att jobba hemma så lite som möjligt. Räknar ner dagarna till jullovet och längtar efter välförtjänt ledighet. Jag vill påstå att den här hösten har varit den höst när jag haft som mest att göra. Jag vet inte om jag upplever det så på grund av graviditeten och brist på energi som drabbade mig tidigare eller om jag helt enkelt bara har många uppdrag. Uppdrag som på många sätt är roliga, men boy vad jag har jobbat. Snart är det enbart tre veckor kvar till jullovet och på det heliga jullovet tänker jag inte jobba minsann. Eller jo, det är inte riktigt sanningen. På jullovet ska jag skriva den examinerande uppgiften i kursen handledda samtal som jag läser genom Högskolan i Jönköping den här terminen.

Jag har känt mig lite irriterad över det faktum att jag har så pass mycket att göra att det inte finns tid för mig att göra den uppgiften innan terminen är slut. Jag behöver det här jullovet mer än någonsin och planerar mest att läsa böcker, yoga, träna, vila, krama min kärlek, och träffa vänner och familj. Även den lösningsinriktade och positiva får ibland gnälla men gnället behöver vara tidsbegränsat. Dessutom anser jag att gnäll (läs: i min mening ventilera och prata av sig) behöver leda till någonting. Det bör fungera som en ventil och genom detta får en nya idéer och tankar. Därför gnällde jag lite igår och sedan får det vara bra. Stopp. Tack för kaffet. Risken är annars att en hamnar i en gnällorgie och innan en vet ordet av har en förflyttat sig från det glada laget till gnällhörnan.

Vad ska en göra då?

Planering is the magic word. Gör det du behöver göra när du behöver göra det så kan du göra det du vill göra när du vill göra det. Jag tror på planering och målfokusering och det genomsyrar mitt privatliv så väl som mitt yrkesliv. Att planera och fokusera är det som tar mig framåt och som ser till att jag kan checka av saker på listan. En av mina styrkor är att jag är organiserad, och det hjälper mig att styra upp situationer som känns överhängande. Situationer som lätt kan göra mig gnällig och defensiv vilket enbart gör mig ineffektiv och typ lat. Jag vet inte hur det är med er, men när jag blir på det humöret tycker jag synd om mig själv och börjar skjuta upp saker. Till slut befinner jag mig i en soppa som jag själv har kokat.

Därför har jag gjort en plan. Jag har gjort många planer den här hösten som har varit min räddning i illamående och trötthet. Hade jag inte haft mina kom ihåg- listor, att göra-lappar och en tydlig prioriteringsordning hade soppan varit värre än vad den faktiskt är. Nu följer jag planen och fokuserar på det som hjälp mig så många gånger förut: gör det du behöver göra när du behöver göra det så kan du göra det du vill göra när du vill göra det.

Jag tror att vi alla har saker som vi vet att vi borde ta tag i. Saker som vi lätt skjuter upp trots att vi vet att det blir jobbigare om vi inte tar tag i det. Därför tänker jag att den här fredagen kan vara ett bra tillfälle för dig att ta tag i något som du skjutit på – något som du undviker att göra för att det är obekvämt eller svårt. Gör den saken idag! Prata med den här personen som du behöver reda ut något med, ta tag i den där arbetsuppgiften som du skjuter på, ring det där samtalet du undviker. Ta tag i det du behöver göra och njut av känslan av att få saker gjorda. Visa vad du går för, för dig själv. 

IMG_0557

Kommentera

