Alla människor borde ha ett sätt som hjälper dem att kanalisera sin ångest

Det är redan onsdag och sedan i lördags har tiden runnit ifrån mig. Jag har haft ett par dagar där jag har svårt att kanalisera mina känslor och de kontinuerliga känsloimpulserna har känts negativa. Jag har ju länge sagt att det går för bra, att jag har för mycket flow och att det snart måste vända. För det är ju så i livet. Det går upp och det går ner. Allting är föränderligt och i ständig rörelse. Mår jag dåligt? Har det hänt något med barnet? Absolut inte. Mitt ickeflow har med jobbet att göra och mina negativa känsloimpulser handlar om irritation. Jag vet inte hur det är med er men jag har ofantligt lätt att bli irriterad när kommunikationen inte fungerar. Att tala är guld, ni vet. Själv har jag behövt en paus från skrivandet – just för att applicera motsatsen genom att tiga.

Det är inte så att jag enbart går omkring och tiger och irriterar mig på ickekommunikation och budskap som inte förmedlas. Nej, nej, nej. I söndags tillbringade vi, hela familjen, en heldag på Ikanohuset i Linköping. Mr och jag räknade på kök och botaniserade på barnavdelningen. Det kändes overkligt men ändå verkligt på samma gång – ja faktiskt mer verkligt än det tidigare gjort. Både jag och mamma – soon to be mormor – gick omkring med fåntrattsleenden och kunde knappt ta in situationen. Är det inte häftigt så säg!

IMG_0572

 

blogg-Jennie-1-v3

Och yoga vad jag har ägnat tid på min yogamatta. Tack YOGAMOM för att ni uppstod i rättan tid och fick mig att återta kontroll och rutin över min yoga. Gruppen  YOGAMOM365 på Facebook växer och det är roligt att ta del av allt som händer. Att ägna tid åt yoga har hjälpt mig att verbalisera mina känslor och faktiskt släppa det jag inte har användning för. Den är fin på det sättet yogan. Den bjuder in till alla känslor men jag kan göra ett val i vilka känslor jag ska ta med mig när jag lämnar mattan. Alla människor borde ha ett sätt som hjälper dem att kanalisera sin ångest. 

Den tredje veckan i månadens tema ryggen är avverkad och det har varit Jennie Liljefors som har väglett och inspirerat. Jag fick otroligt många bra tips i hennes inlägg Ryggen: Del 3 av 4 där hon pratar om ett yogiskt ordspråk som lyder Du är så ung som din ryggrad är flexibel. Jennie menar att ju mer flexibel och stark ryggrad vi bygger upp innan och under en graviditet desto lättare tar vi oss igenom graviditeten, förlossningen och tiden efter. Jag tog sannerligen fasta på det och ägnade mycket tid åt min rygg förra veckan. Jag börjar känna suget komma för att börja träna lite mer igen och kanske är det dags för mig att återvända till gymmet nu när jag mår bättre och inte känner olust i allt jag gör.

Mina bästa tips efter föregående vecka att ägna någon kort stund åt kontorsyoga för en välbehövlig paus på jobbet. Johanna Anderssons sekvens Glada nyckelben är perfekt och den gör skillnad. Positioner som katt-ko, barnets position och stående hund fungerar perfekt när man är gravid och favoriten är Camilla Oldbergs pass Boosta din energinivå. Hon har en härlig energi Camilla och det känns behagligt att bjuda in henne i vardagsrummet kväll efter kväll – hon känns ödmjuk och harmonisk. Sista delen på tema ryggen är igång och den här veckan kommer hållningen att behandlas. Det ska bli riktigt spännande tycker jag. Jag laddar för ett par dagar med något mindre irritation och känsla av ångest. Istället lyssnar jag på insidan, stannat i nuet och lägger fokus på att jag är den som har makt över mitt liv. Precis så som jag vill ha det.

Kram på er! ❤

Kommentera

